ג, א-ד הטלת השליחות בשנית וביצועה

עמוד:90

ג , א - ד הטלת השליחות בשנית וביצועה פרק ג פסוק א ויהי דבר ה ' אל יונה שנית לאמר : בראש הספר , כשהוטלה השליחות לראשונה על יונה , נאמר : " ויהי דבר ה ' אל יונה בן אמיתי לאמור " . עם הטלת השליחות בשנית , אין צורך לציין שיונה הוא " בן אמיתי " . עם זאת יש להזכיר כי זהו ניסיונו השני של ה' לכפות את שליחותו על הנביא . אף שלשון הפסוק דומה ללשון פסוקים אחרים שגם בהם מדבר ה ' בשנית אל נביאיו , כגון ירמיה לג , א ( " ויהי דבר ה ' אל ירמיהו שנית " ) או חגי ב , כ ( " ויהי דבר ה ' שנית אל חגי " ) , בסיפורנו המצב הוא שונה , שכן הפנייה " שנית " אל יונה נובעת מאי מילויו של הצו בפעם הראשונה . בפסוקנו מוחזר אפוא יונה לנקודת ההתחלה , והאלוהים מצפה כי בעקבות הניסיון שבו נתנסה , בעקבות הלקח שלמד כי אין לברוח מלפני ה ' , ימלא הפעם את הנדרש ממנו . מועד ב' ההטלה החוזרת של השליחות על יונה , בעקבות כשלונו לבצע את הצו בפעם הראשונה , מעוררת את זכר המסופר על אליהו בחורב , וגם שם מבקש ה ' ללמד את נביאו לקח . לאחר שהנביא משיב שלא כהלכה לשאלת האל , " מה לך פה אליהו " ( מלכים - א יט , ט ) - תשובה שממנה עולה שאין בלבו רחמים על עמו ( שם , פסוק י ) - מושל לו האלוהים משל במחזה . כאשר ה ' שב ושואלו אותה שאלה ממש ( פסוק יג ) , משיב אליהו תשובה הזהה לתשובתו הראשונה ( פסוק יד ) , אות לכך שלא הבין את כוונת המחזה שהראהו האלוהים . אליהו נכשל גם בשנית , ולאל לא נותרה אפוא ברירה אלא להעבירו מתפקידו . ( על היחס בין סיפורנו לסיפור אליהו בחורב ראו עמ ' . 12 - 11 ) לעיתים ייכשל אדם בשרשרת של מבחנים תוכפים . כך , למשל , פרעה שנכשל עשר פעמים ונענש בעשר המכות ( שמות ז - יב ) עד שנשמע לדרישת משה וצו האל . בלעם אינו מבין , פעם אחר פעם , שמלאך האלוהים הוא שניצב נגדו בדרך , והריהו מכה את אתונו ומכלה בה את חמתו על לא עוול בפרסתה , עד שמתבררת לו האמת ( במדבר כב , כב - לה ) , ואילו שאול , המבקש ללכוד את דוד , איננו נרמז כי לא כראוי הוא עושה , כאשר המשלחות שהוא משלח לתפוס את דוד נלכדות ומתנבאות , עד שגם הוא עצמו נופל ומתנבא בערום כל היום ההוא וכל הלילה ( שמואל - א יט , כ - כד ) . ולא רק דמויות בודדות עשויות להיכשל פעם אחר פעם , אלא אף עם שלם . כך עולה מעיצוב תקופת השופטים כבנויה על מחזוריות בת ארבעה שלבים החוזרים זה אחר זה : ( א ) חטא בעבודת אלילים ; ( ב ) עונש בהקמת אויב לישראל כגון מואב , מדיין או הפלישתים ; ( ג ) זעקת בני ישראל לאלוהים ; ( ד ) ישועה אלוהית באמצעותו של שופט - מושיע כגון אהוד בן גרא , גדעון ושמשון . מחזוריות זו מסוכמת במבוא לספר שופטים ( ב , יא - יט ) , המסיים בניסוח הפסימי : " והיה במות השופט ישובו והשחיתו מאבותם ללכת אחרי אלוהים אחרים לעובדם ולהשתחוות להם לא הפילו ממעלליהם ומדרכם הקשה" ( ב , יט ) . לאור כשלונותיהן החוזרים ונשנים של הדמויות האלה , שואל הקורא את עצמו : האם יהיה זה גם גורלו של יונה ; הימלא הפעם את השליחות אם לאו ?

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר