על המזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה

עמוד:73

יש להשוות לדבריו שם : " לא אוכל לבדי שאת אתכם" ( פסוק ט ) . והשוו " מי כמוך באלים ה '" ( שמות טו , יא ) אל " אין כמוך באלוהים אדני '" ( תהילים פו , ח ) , ואת דברי שבטי ישראל המורדים ברחבעם , " מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי " ( מלכים - א יב , טז ) אל דברי שבע בן בכרי , המורד בדוד , " אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי" ( שמואל - ב כ , א ) . היכל המילה היכל יסודה במילה אגל ( e - gal ) מן השומרית , שהיא שפה לא שמית . מכאן התגלגלה המילה לשפה האכדית , שהיא שפה שמית , וממנה לעברית . בלשון המקרא משמשת המילה לתיאור בתים מפוארים , כגון ארמונו של מלך ( כגון " היכל אחאב " [ מלכים - א כא , א ]) או מקדש ( כגון : " ושמואל שוכב בהיכל ה ' אשר שם ארון אלוהים " [ שמואל - א ג , ג ]) . המילה משמשת גם לתיאור משכנו של האלוהים במרומים , כגון בחזון ההקדשה של ישעיהו , המתאר את האלוהים כשהוא " יושב על כסא רם ונישא ושוליו מלאים את ההיכל " ( ו , א ) . ספרות מיסטית עניפה שנתחברה בימי המשנה והתלמוד , המתארת את מסעו של המיסטיקן בעולמות העליונים לקראת איחוד עם האל , נתכנתה בשם " ספרות ההיכלות " , ושימוש מקודש אחר בתיבה זו הוא הכינוי שניתן לארון הקודש שבו נשמרים ספרי התורה בבתי הכנסת של עדות המזרח . בשם " היכל " נתכנה גם משכנה בעבר של הרבנות הראשית ( " היכל שלמה " שבירושלים ) ואף המקום ב " יד ושם " שבו נאספים " דפי עד " המנציחים את שמותיהם של קרבנות השואה . ואל נא נשכח את " היכל הספר " שבמוזיאון ישראל , שבו נשמרים כתבים מקודשים , מגילות מדבר יהודה וכתבי יד עתיקים אחרים . בעברית החדשה עברה המילה גם תהליכי חילון בולטים משנעשתה ציון למיבנים מפוארים בכלל , כגון מגרשי כדורסל ( " היכל נוקיה " ) , אולמי חתונות , מרכזי תרבות ( " היכל התרבות " ) וכיוצא באלה . מסעות יונה במעי הדג מדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק ט ) מרחיב רבות בתיאור מלא דמיון של מסעותיו של יונה במעי הדג , כאשר פסוקי המזמור משמשים יתד לתלות עליה את שמות האתרים השונים שביקר בהם יונה בשבתו בתוך הדג : " ר ' טרפון אומר : ממונה היה הדג מששת ימי בראשית לבלוע את יונה ... ונכנס לתוך פיו כאדם שנכנס בבית הכנסת גדולה ועמד , והיו שתי עיניו של דג כחלונות אמפומיות [ = זכוכית ] מאירות ליונה . ר ' מאיר אומר : מרגלית אחת היתה תלויה במעיו של דג והיתה מאירה ליונה כשמש הזה שהוא מאיר בגבורתו בצהריים , והיה רואה יונה כל מה שבים ובתהומות , שנאמר ' אור זרוע לצדיק ' ( תהילים צז , יא ) . הראהו נהר גדול של מימי אוקיאנוס , שנאמר ' ונהר יסובבני ' , והראהו שבילי ים סוף שעברו ישראל בתוכם , שנאמר ' סוף חבוש לראשי ' , והראהו מקום שמשברי הים וגליו יוצאין , שנאמר ' כל משבריך וגליך עלי עברו ' , והראהו עמודי ארץ במכונה , שנאמר ' הארץ בריחיה בעדי לעולם ' , והראהו שאול תחתית , שנאמר ' ותעל משחת חיי ' , והראהו גיהנום שנאמר ' מבטן שאול שיוועתי ' , והראהו תחת היכל ה ' , שנאמר ' לקצבי הרים ירדתי ' ... וראה שם אבן שתייה קבועה בתהומות , וראה שם בני קורח עומדין ומתפללין עליה . אמרו לו ליונה : ' הרי אתה עומד תחת היכל ה ' , התפלל ואתה נענה ! ' מיד אמר לו לדג : ' עמוד במקום עומדך שאני מבקש תפילה להתפלל ' , ועמד הדג והתחיל יונה להתפלל לפני הקב " ה " . " לוויתן " , יצירתו של מיכאל סגן - כהן ( , ( 1999 - 1944 צבע אקרילי על בד . נראה שהצייר מזהה עצמו עם דמות הנביא , היושב בשלווה במנותק מן העולם , מהרהר ולומד .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר