על המזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה

עמוד:71

השימוש המטאפורי של " משבר " בפסוק שהבאנו מספר מלכים , שם הוא בא לציין מצב מסוכן , איום על ירושלים , גרר אחריו את התפתחות המילה בלשון ימינו : שינוי חריף המביא עמו מצב מסוכן , כגון משבר מדיני , משבר כלכלי , משבר דיפלומטי או משבר אמצע החיים . תורה שלימה של " ניהול משברים " נלמדת כחלק מלימודי הכלכלה והיחסים הבינלאומיים . צוללים וצוללות מן השורש צל " ל - שממנו גזורה מילת " מצולות" שבפסוקנו - נתחדש בעברית החדשה שם העצם " צוללן " , הוא האמודאי , מי שיורד למעמקי הים למטרות שונות , וכן חיל המשרת בשייטת הצוללות . גם " צוללת " , כלי השייט , היא מילה חדשה , קיצור הצירוף שנהג בעיתונות של ראשית המאה העשרים , " אניה צוללת " . ולא מקרה הוא שצוללות חיל הים הישראלי קרויות בחלקן על שם מפלצות הים , כגון " רהב " או " תנין " וכן על שם הדג הטורף " דקר " . " בלבב ימים" " בלבב ימים " הוא שמו של סיפור מאת ש " י עגנון שראה אור בשנת 1934 ומצוי גם בקובץ סיפוריו " אלו ואלו" ( הוצאת שוקן , ירושלים ותל אביב . ( 1998 עיקרו סיפור עלייתה ארצה של קבוצת חסידים מבוצ ' ץ ' ( היא עיר הולדתו של עגנון ) שביניהם ר ' שמואל - יוסף ואשתו אסתר , ששמותיהם כשמותיהם של הסופר ואשתו . סיפור המסע מבוצ ' ץ ' אל יפו משופע ביסודות אגדיים ומיתיים , ובין השאר נמצא בו התייחסויות מפורשות ואף רמזים ברורים אל סיפור יונה . כך , למשל , מספר עגנון כי כשעמדו החסידים לצאת לדרכם , " התפללו תפילת הים ושמונה פסוקים שהתפלל יונה ממעי הדגה " , וכי כשיצאו מאיסטנבול לארץ ישראל היה " סער גדול בים ... ולא היו רגעים מועטים עד שנטלטלה הספינה ביותר כאילו עלתה על שרטון וחישבה להישבר " ( השוו יונה א , ד ) . ועוד מספר עגנון על חסיד מופלא בשם חנניה שלא הגיע בזמן להפלגה , אך מאוחר יותר ראו אותו מתקרב אליהם בלב ים , והוא מגיע אליהם " ומטפחת פרוסה לו תחתיו והוא יושב עליה כאדם שיושב בנחת . נחשול שבים אינו עומד עליו לטבעו , חיה שבים אינה בולעתו " . מסתבר כי קשה לסופר שיצירתו ספוגה בהתייחסויות אל מסורת עם ישראל שלא להתייחס אל סיפור יונה כשהוא מבקש לעסוק בים ובתלאותיו . אגב נעיר כי המילה " לבב " זהה במשמעותה למילת " לב " , ונמצא , דרך משל , בצד " סעד לבך " ( שופטים יט , ה ) גם " סעד נא לבבך " ( שם , פסוק ח ) . המקרא מכיר גם את הצירוף " בלב ימים " ( יחזקאל כז , ד ) , הזהה לזה שבמזמור יונה . עם זאת דומה ש " לבב " נתפס כביטוי חגיגי יותר מאשר " לב " , והוא מוכר לכול מהמנון מדינת ישראל שראשיתו במילים " כל עוד בלבב פנימה נפש יהודי הומייה " . חיתוך עץ צבעוני , " יונה במעי הדג " ( . ( 1972 יונה נראה כעובר מכווץ בתנוחה של תפילה כשמעל ראשו שיניו המאיימות של הדג . מעשה ידי , Walter Hadbank ציייר וגרפיקאי גרמני ( . ( 2001 - 1930

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר