א, ד-טז הלקח על הים - אין לברוח מלפני ה׳

עמוד:36

כים סוף או הצבעה על כיוון התפילה לקודש הקודשים : ומשכי החבלים - בחבלים [ = בכאבים ] , ונשים ואנשים - נאנשים [ = נפגעים במחלה אנושה ] [ ... ] ונחשבו לקש תרני ארזים , ונהפכו לקנים הברושים ונטל חול בגב הים כתבן [ = אין ערך למשקלו של החול שמטרתו להכביד את האניה לבל תתהפך ] וברזלי אדנים כחששים [ = לוחות מתכת שבאניה נעים ונדים כקש ] , ועם יתפללו כל איש לקדשו – ואת פונה לקדש הקדשים ותזכר מפלאות ים - סוף וירדן , אשר על כל - לבבות הם חרושים [ = חרוטים , נזכרים ] . ממשלי איסופוס בין משלי איסופוס , ממשל המשלים היווני המפורסם - ספק דמות היסטורית ספק אגדית - הנחשב בתרבות המערב לאבי הסוגה הספרותית של המשל הסיפורי , מצוי משל הקרוב בחלקו לתמונת הסער הגדול בספרנו ולתפילת המלחים , איש איש אל אלוהיו : " אנשים אחדים עלו על ספינה והפליגו בה . כשהיו בלב ים התחוללה סערה עזה והאניה חישבה לטבוע . כל איש ואיש מהנוסעים קרע את בגדיו וקרא לאלוהי אבותיו בבכי ובאנחה , ונדר להביא להם שלמי תודה אם יצילוהו ממות . כשפסקה הסערה וחזר השקט על פני המים החלו לשמוח ולרקוד ולקפוץ כאנשים שניצלו מסכנה לא צפויה . אמר להם הקברניט , שהיה מיושב בדעתו : ' ידידים , עלינו לשמוח , אבל מתוך מחשבה שהסערה עלולה להתחדש עלינו '" ( משל מספר ש " י , תרגום ש' שפאן , משלי איסופוס , מוסד ביאליק , ירושלים תשכ " א , עמ ' . ( 150 " יונה " ( שמן על בד , , ( 2000 יצירתו של , Bo Bartlett צייר אמריקאי בן זמננו .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר