א, א-ג הטלת השליחות על יונה וניסיון בריחתו

עמוד:30

במקרא נזכרת העיר גם כגבולה הצפוני של נחלת שבט דן ( יהושע יט , מו ) ואל נמלה הובאו העצים שנצרך להם שלמה לבניין המקדש ( דברי הימים - ב ב , טו ) . גם בעת ההכנות לבניין המקדש השני נזכרת יפו כנמל שאליו הובאו עצי הלבנון על ידי הצורים והצידונים ( עזרא ג , ז ) . ניסים , דגים ומפלצות ים בנמל יפו מסורות אגדיות - שמקורן לא נתברר - אשר מאדירות את חשיבותה של יפו וקדמותה מספרות , בין השאר , כי העיר נבנתה בידי יפת בנו של נח , עוד לפני המבול , וכי נח עצמו קבור לא הרחק משם , סמוך לסלע אנדרומדה ( וראו עוד להלן ) . לפי התלמוד הירושלמי ( שקלים ו , ב ) ביקש הים הגדול להציף את הארץ בדור המבול והגיע עד לעכו ויפו , ושם נעצר , שנאמר לים : " עד פה תבוא ולא תוסיף ופא - ישית בגאון גליך " ( איוב לח , יא ) , כשהמילים " עד פה " נדרשות על השם יפו . מפורסמת מהן בספרות העולם המסורת היוונית על אנדרומדה , בתו של מלך אתיופיה ושל אשתו קסיופאה . זו האחרונה התרברבה שיופיה עולה על יופיין של הנימפות , והללו תבעו את עלבונן בפני אל הים , פוסידון . הוא שילח באתיופים את מפלצת הים ( ביוונית : קטוס [ וראו עמ ' [ 62 ) והודיע כי זו לא תפסיק מלהרוג בהם עד אשר תוקרב לה הנסיכה אנדרומדה . בלית ברירה נכבלה הנסיכה לסלע בחוף הים כדי שתיפול למלתעות המפלצת . במקום עבר פרסאוס , בנו של זאוס , אשר הודיע כי יילחם במפלצת אם תינתן לו אנדרומדה לאישה . משניתנה לו ההבטחה הרג פרסאוס ( הרכוב על סוסו המכונף והפלאי פגסוס ) את המפלצת , שיחרר את אנדרומדה ואף נשא אותה לאשה . כמה מחכמי העולם העתיק זיהו את יפו כמקום שבו ארעה הדרמה . כך קבע החכם הרומאי פליניוס הזקן ( במאה הראשונה ) , וכמוהו עשה יוסף בן מתתיהו : " במקום זה נראים עד היום סימני הכבלים של אנדרומדה המעידים על קדמות האגדה " ( תולדות מלחמת היהודים ברומאים , ספר ג , פרק ט , ג ) . על סלע אנדרומדה מצביעים עד עצם היום הזה בכניסה לנמל יפו . סיפור פלאי אחר המתקשר לנמלה של יפו מצוי במסורת המופיעה בתוספתא ( יומא ב , ד ) . זו עוסקת בשבחו של שער ניקנור , אחד מן השערים שבמקדש בירושלים , שעליו נאמר כי " נעשה בו נס " . ומה טיבו של אותו נס ? " כשהיה ניקנור מביאם [ את השערים ] מאלכסנדריא של מצרים , עמד עליהן נחשול שבים לטבען , ונטלו אחד מהן והטילוהו לים וביקשו להטיל את השני ולא הניחן ניקנור . אמר להם : ' אם אתם מטילין את השני הטילוני עמו ' . היה מצטער ובא עד שהגיע לנמלה של יפו . כיון שהגיעו לנמלה של יפו היה [ השער שהוטל לים ] מבעבע ועולה מתחת הספינה . ויש אומרים : אחת מן חיה שבים בלעה אותו , וכיון שהגיע ניקנור לנמלה של יפו פלטתו והטילתו ליבשה " . דמיונו של סיפור זה למסופר על מסעו של יונה בים ניכר בעליל : הסערה , הטלת הכלים אל הים , הזכרת יפו וכן החיה שבים שבלעה מה שבלעה . ( אגב : בשטחו של הגן הבוטני שבקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים נתגלתה מערת קבורה ובה ארונות קבורה , שעל אחד מהם חקוקה כתובת ביוונית משולבת מפת העיר יפו משנת 1673 מעשה ידי Gonsales of Gonzales , Antonius ( שנדפסה באנטוורפן ) . האותיות שעל גבי המפה מפנות למקראה שבתחתיתה . זו מאתרת בתים שונים בעיר ומדגישה את מקומו של הנמל , שובר הגלים שבכניסה אליו ואניות , כולל טרופות , שסביבו .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר