[א] מבנה הספר

עמוד:8

[ ב ] שמות האלוהות בספר כיוון ששמות האלוהות בספר יונה מתחלפים , פעם " אלוהים " ופעם " ה '" , ראוי להצביע על טעם הבחירות השונות שבחר המחבר בשמות אלה , בבחינת " סוף מעשה במחשבה תחילה " . מבוא [ א ] מבנה הספר ספר יונה הוא אחד משנים - עשר הספרים הקצרים שנקבצו יחדיו לספר תרי - עשר , אך הוא חריג ביניהם משום שהוא סיפור על אודות הנביא , ולא אוסף של נבואותיו . הספר נחלק לשני חלקים ברורים : השליחות הראשונה שנשלח יונה אל נינוה ( פרקים א - ב ) והשליחות השנייה ( פרקים ג - ד ) . כל אחד משני החלקים ניתן לחלוקה לארבע תמונות : א . השליחות הראשונה : ] 1 ] א , א - ג : הטלת השליחות על יונה וניסיון בריחתו ] 2 ] א , ד - טז : הלקח על הים - אין לברוח מלפני ה' ] 3 ] ב , א - ב , יא : יונה במעי הדג , מתפלל ונושע ] 4 ] ב , ג - י : מזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה ( המשולב בתמונה [ [ 3 ) ב . השליחות השנייה : ] 1 ] ג , א - ד : הטלת השליחות בשנית וביצועה ] 2 ] ג , ה - י : חזרת אנשי נינוה בתשובה ומחילת ה ' להם ] 3 ] ד , א - ג : תפילתו - תלונתו של יונה ] 4 ] ד , ד - יא : ה ' מלמד את יונה לקח בין שני חלקיו של הספר ניכרת סימטריה : שניהם פותחים במילים " ויהי דבר ה ' אל יונה " , ונוסח הטלתן של שתי השליחויות על יונה כמעט זהה מבחינה לשונית : " קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא עליה " ( א , ב ) - " קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא אליה " ( ג , ב ) . אפילו הלשון הפותחת את תיאור בריחתו של יונה ( א , ג ) והלשון המתארת את מילוי השליחות השנייה ( ג , ג ) זהות הן : " ויקם יונה " . בשני חלקי הספר מופיעים בתמונה השנייה גויים , ובשתי התמונות הם מצטיירים על דרך החיוב ומגלים עדיפות על יונה : בחלק הראשון הגויים הם יורדי הים , המבקשים להימנע ככל האפשר מהטלת יונה הימה , ועושים כך רק לאחר שמתברר להם מעל לכל צל של ספק כי זה הוא רצונו של ה ' . המלחים יראים את ה ' , זובחים לו זבחים ונודרים נדרים . בחלקו השני של הספר הגויים הם אנשי נינוה החוזרים בתשובה גמורה כמענה לקריאת יונה . דמותו של רב החובל , מנהיג הספינה , בחלק הראשון של הספר מקבילה לדמות המלך שבחלקו השני : שניהם מגלים אמונה באלוהים כשהסכנה מרחפת מעל לראשם , אף שאינם בטוחים כי אמונתם אכן תושיעם , ואף הלשון שבפיהם דומה : " ויקרב אליו רב החובל ויאמר לו ... קום קרא אל אלוהיך אולי יתעשת האלוהים לנו ולא נאבד " ( א , ו ); " ויגע הדבר אל מלך נינוה ... ויזעק ויאמר ... ויקראו אל אלוהים בחוזקה ... מי יודע ישוב וניחם האלוהים ... ולא נאבד " ( ג , ו - ט ) . יושם אל לב כי הן המלחים והן אנשי נינוה מגלים אמונה באלוהים ופועלים בעקבות כך , עוד בטרם יתערבו הממונים עליהם , רב החובל והמלך , במהלך העלילה . בתמונה השלישית של כל אחד משני חלקי הספר פונה יונה בתפילה לאלוהים . בחלק הראשון הוא משמיע תפילה להצלתו ואין האלוהים משיב לו , ואילו בחלק השני מביעה תפילתו את כעסו של יונה על הצלת אנשי נינוה , וזו זוכה הפעם למענה מפורט מאת ה ' , באומר ובמעש ( ד , ד - יא ) . את חלקיו השונים של הספר מאגדים גם אמצעים ספרותיים דומים , כגון משחקי מילים ( ראו עמ ' 63 ) ומילים מנחות . בצד אלה יש להצביע על אמצעים ספרותיים אחרים שמחבר הספר עושה בהם שימוש : הכיאסמוס ( עמ ' , ( 68 ההבזק לאחור ( עמ ' 117 ) והשאלה הרטורית ( עמ ' . ( 123

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר