ביצור הרוח בימי שפל כלכלי

עמוד:14

שבטים , שבטים לאו דווקא במרשגבר הישן , כי אם שבטים בתוך חייבו אנו , שבטים וזרמים וכיתות ושפות — והם כולם עלו ובאו , אך טרם " חוברה לה יחדיר " ... בם ההתחלות היפות והמבטיחות ביותר כאילו עמדו מלדת . ואלה ש " חרברו " לא הושלם חיבורן . והנקודות אשר ה ? עצמן סימנו להן בראשית ההסתערות הפכו להן לנקודות שיא , שלא הוסיפו עוד להגיע אליה . אדגים זאת בדוגמאות אחדות , קרה בישוב דבר מת שלא קרה עדייו ' בתולדות פעולתנו בארץ ו באה העלייה המערבית . היא התחילה כקומץ . כולנו עודנו עדים לניצנים הראשונים , כולנו שמענו את הניב העברי הראשון יוצא מסי איש המערב בארץ . החלו מועטים , ואחר כך תנועות של מעטים , רעתה פרצו הסכרים ועלו המינים , כן ירבו / עלו , וברובם גם נקלטו . לישנה גם עברית , אם לא תמיד , אבל ישנה ( הרבה יותר משמקובל לחשוב ) , וישנם ישובים ויש השפעת גומלין . אבל כשאני משווה את עצם התהליך הזה לפי קצב ההסתערות הראשונה של קומץ מתחיליו — אין תנחומים ! הכל יודעים שמאז ה " מאספים " פסקה הכתיבה העברית באירופה המערבית . מאז כמעט שלא כתב אף יהודי מערבי אחד ספר עברי במשך מאה שנה ויותר . כמאה שנה ניטלה השפה העברית משבט נכבד ויוצר בישראלי והנד , אירע לעינינו הנס , הקשר נקשר מחדש והוא נקשר בארן ובכישרון ובעמידה איתנה כאילו לא חל כל הפסק . האם רבים הם גילויי התנערות לארמית כאלה במסכת תקומתבו 7 אולם אם אני משווה את ההסתערות האיתנה של קומץ הראשונים אל הממשי כים המרובים — אין התמדה בקצב - גרשם שלום , הוגו ברגמן , שלמה דב גויטין . מאכס מאיר , משה קלוארי וחבריהם , איש כמידתו ובמקצועו , נכנסו מן המערב לפני ולפנים ולפתו את העמודים והרסו ל " מזרוז " והיו כאנשים מבית , הבטיחו ועשו פרי הילולים . וכאשר באר אחריהם המונים , בני תנועות '' י . י , ו . ב , "* ו " מחנות עולים " ועליות נוער ועשרות אלפי עולים אחרים — והבה רובם המכריע לא הגיעו לקו הזה , שראשוניהם סימנו להם . ולא כל שכן שאיש מהם עדיין לא עלה עליו . באה הכמות הגדולה ואתה יחד פרשו הכנפיים האלה למרחב , אך לגובה עדיין לא + ראשי תיבות של יוגב יידישר ו ^ נרי ברנד . תנועת נוער יהודית בעלת גיורן חלוצי וסוציאליסטי , שקמה על הריסות תנועת " בלוי ויים " , שהכזיבה מבחינה צירנית חלוצית . התאחדה עם '' ברית העולם " במסגרת '' ברית הבו נימי / שפעלת רבות בתנועת " החלוץ " לאחר עליית תיטלי לשלטון .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר