הקדמה תפיסות, אסטרטגיות וכלים מתקדמים

עמוד:12

פתח בפני חוקרים רבים אפשרויות חדשות להתבוננות בהתנהגות האנושית , להבנתה וליצירת ידע חדש , וכן הפך את הידע האקדמי החברתי לנגיש ללומדים , למלמדים ולחוקרים באקדמיה ובשדה . אף על פי כן , השיח על אודות המחקר האיכותני עודנו שיח מורכב המכיל סתירות וניגודים , כשבצדו מתפתח שיח רפלקסיבי המבקש להבין מדוע אלה פני הדברים . הניסיון לתאר ולבחון את אופי התנועתיות במחקר האיכותני משותף לחוקרים בולטים בתחום . נורמן דנזין ואיבונה לינקולן מחלקים את ההיסטוריה של המחקר האיכותני , לאו דווקא בחינוך , לשבע - ואף לשמונה - תקופות , וכמו בכל חלוקה היסטורית , יש בחלוקה שלהם מידה של שרירותיות ( : ( Lincoln & Denzin , 2000 התקופה הראשונה היא התקופה ה " מסורתית " , מ - 1900 עד מלחמת העולם השנייה . בתקופה זו כתבו חוקרים איכותניים דוחות קולוניאליים על חברות זרות ומוזרות , שנועדו לתת דיווח מדעי " אובייקטיבי" תקף ומהימן ברוח הפרדיגמה הפוזיטיביסטית . נציגו הנאמן של התקופה הוא מלינובסקי ( 1948 , 1916 ) ששהה בגינאה החדשה . התקופה השנייה , ה " מודרנית " , בערך מ - 1950 עד . 1970 תקופה זו היא תור הזהב של המחקר האיכותני וראשיתה של תאוריה מעוגנת בשדה . בתקופה זו נעשה ניסיון ליצור פורמליזציה של שיטות איכותניות ולקבוע תבחיני איכות שלא יפלו מהגישות הפוזיטיביסטיות . אף על פי שניתוח הנתונים היה עדיין חצי סטטיסטי , חוקרים רבים העזו להביא עמם למחקר השקפות חברתיות כפי שאפשר לראות אצל חוקרים נציגי התקופה (& Becker et al ,. 1961 ; Spindler . ( Spindler , 1970 ; Wolcott , 1973 התקופה השלישית מכונה " טשטוש הסוגות " ( blurred genres ) ונמשכה בין השנים . 1986 - 1970 בתקופה זו פרח המחקר האיכותני ותפס תאוצה . התאוריות שרווחו בו נעו בין אינטראקציה סימבולית לקונסטרוקטיביזם , פנומנולוגיה , אתנו - מתודולוגיה , נאו - מרקסיזם , פמיניזם ועוד . בתקופה זו תבע גירץ את המונח " תיאור מעובה " ( thick description ) ( נכתב ב - , 1973 תורגם לעברית ב - , ( 1990 המתייחס לעושר התיאורי ולריבוי הפרטים של מושא המחקר . הגבולות בין הטקסט והקונטקסט היטשטשו . גישתו של גירץ פתחה פתח לחקר השינויים בתרבות לעומת גישות שראו בתרבות מבנה חברתי קבוע פחות או יותר . התקופה הרביעית , מ - 1986 עד , 1990 מאופיינת ב " משבר הייצוג " ( crisis of . ( representation התקופה החמישית , ה " פוסט - מודרנית " , היא בין השנים . 1995 - 1990

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר