פתח דבר

עמוד:8

הספר הניתן בידיכם נוטל חלק בשיח הפילוסופי של עמנואל לוינס , שיש בו מחשבה על אתיקה , על האדם האחר , על יהדות ועל אנושיות . דמותו ופועלו של לוינס משלבים את האחריות החינוכית , המחויבות לקהילה היהודית , החשיבה הפילוסופית המוסרית והאהבה לשיעורי פרשת השבוע וללמידת התלמוד . הספר עוסק בפילוסופיה של החינוך , במשמעותו ובמעמדו של החינוך אצל לוינס ובניתוח הערכי והרעיוני של אכפתיות , אחריות וסולידריות חברתית . הספר מבקש להציע את האפשרות לכונן חברה שבמרכזה עומדות הלמידה והעשייה החינוכית של ילדים וילדות , חברה בוגרת ומוסרית . כשאני שואל את עצמי כיצד הגעתי לעסוק בנושאים הללו , דומני שהתשובה הפשוטה והגלויה היא : דרך בית הוריי . הבית שגדלתי בו היה בית חינוך , השדה שצמחתי בו היה שדה חינוכי , והכרם המטופח היה הפרדס החינוכי שלי . בהווייתו של הבית שגדלנו בו התרחש מפגש חינוכי . היה זה בית של עשייה חינוכית ברוח אידאולוגיה חלוצית ודתית , עשייה שנמשכה באופנים שונים לאורך חיים שלמים . אבי הגיע מירושלים לעיירות הפיתוח של הדרום כדי לעשות מעשה ציוני ולנהל בית ספר יסודי בשדרות . אמי יצאה מתל אביב לעשייה חינוכית באותו בית ספר ובאותה שכונה . הם היו חברים בקומונה חברתית וחינוכית מטעם עצמם , של מחנכים ומחנכות צעירים ובעלי חלומות . הם יצרו קהילת מופת מקומית שתאפשר לחניכיהם ולחניכותיהם לעצב את דרכם האישית מתוך מחויבות חברתית גדולה . הציפייה לכרם נטוע לא יכולה להישאר רק משאלת לב . זו ציפייה שכרוכה במחשבה , בנטילת אחריות ובעשייה . היא תובעת להכיר במה שיש , לתת אמון בכוחות הטבעיים , לרצות ולעמול קשה , באופן מאוזן ואחראי . אם נשתמש במטפורה של צמיחה , הרי זו היכולת לתת לאוויר , לשמש , לרוח הטובה של שעת בין הערביים לפעול את פעולתם הברוכה , אך גם לחשוש מפני ההיזק ולספק הגנה ושמירה . יותר מכול , זו היכולת להמשיך להתבונן בעין טובה , התקווה להצמיח גידולים וההבנה שיש צורך בטיפוח , בתכנון , במחשבה , בספונטניות , בשיחה , בהתבוננות ובהתייעצות . כל אלה היו חלק מן הכרם שנטעו וטיפחו אמי ואבי . נקודות הציון בחיי הוריי הן שמות המקומות שהם חינכו ולימדו בהם , והמקומות שהמשיכו לגבש בהם את המשמעות העמוקה והמורכבת של הערך " חינוך " : שדרות , נתיבות , בית הספר " יבנה " במונטבידאו , בתי הספר " מימון - קריית משה " , " גבעת מרדכי " , " דוגמא לבנות " , " עץ החיים " ו " בית הכרם " , בית הספר ע " ש דובדבני , חוג הגבעה , בית הכנסת סעאת , קהילת יפה נוף , ישיבת

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר