פתח דבר

עמוד:10

ואמונה אלון . היוצרים הדתיים - לאומיים , מדגישה שנקר , אינם מסתפקים בעמדה שולית בשיח הישראלי . לדבריה , לעומת " פירוק הסמלים " הפוסטמודרני והפוסט - ציוני הם מציעים " אחדות , חזרה אל הסמלים ואל האידיאה השלמה , כנגד מה שנתפס כאיום על הבית - הלאומי לא פחות מן הפרטי " . ואולם לצד העמדה הארכי - הגמונית הזאת מעלה הקריאה השהויה של שנקר ברומן של לרמן ובסיפור קצר של אלון תמונה ספרותית ופוליטית מורכבת של יחסי מעמד ולאום . לטענתה , תמונה זו היא " בבחינת מראה לא רק של הציבור הדתי לאומי בישראל אלא [ ... ] גם של הקהילייה הלאומית כולה " . יהודה שנהב קורא את ספרו של א " ב יהושע שליחותו של הממונה על משאבי אנוש מתוך זיהוי התשתית התיאולוגית הפוסט - חילונית בעולמו הביורוקרטי של התאגיד הכלכלי . המושג " שליח " משמש אותו לאיתור היסוד התיאולוגי במשימת הכפרה שמטיל בעל מפעל על עובדו הבכיר . הדיון של שנהב ביחס המורכב שבין השגחה ובין הפקרה של הריבון מאפשר לו לסרטט תמונה מורכבת של קטגוריית המעמד על רקע המציאות בישראל - מציאות של כיבוש ושל הגירת עבודה . ביסודו של דבר המאמר מתחקה על תהליך הכניסה ההדרגתית של התאגיד הכלכלי אל המרחב שהפקירה המדינה . הוא בודק כיצד התאגיד הכלכלי והמדינה מכוננים זה את זה באמצעות התיאולוגיה , וכיצד הכלאות אלה מוצגות כאפשרות תרבותית של המצב הפוסט - חילוני . לבסוף , נסים ליאון מציע קריאה סוציולוגית לספרו של חיים סבתו כעפעפי שחר . ליאון רואה ברומן " מתווה נגדי " המעמיד חלופה מזרחית לציונות הדתית , ומדגיש כי גיבורו הפשוט והמעמיק חדור של הרומן מבטא הרבה יותר מגעגועים נוסטלגיים לדתיות מסורתית שקרסה בעקבות המודרניזציה : עזרא סימן טוב , גיבורו של סבתו , מגלם התנגדות שקטה ואמיצה למגמות ריאקציוניות -כריזמטיות שהשתלטו על הציונות הדתית . אם כן , כעפעפי שחר אינו מעשייה מזרחית-ירושלמית נוסטלגית גרידא , אלא לקח פוליטי קולקטיבי שנמעניו העיקריים הם אנשי הציונות הדתית , " החשופים לשינויים שתנועות דתיות כריזמטיות מבקשות לחולל בחיים הדתיים בשמן של בשורות למדניות , חינוכיות , אתניות , לאומיות ולאומניות " . מרבית המאמרים הכלולים באסופה זו מבוססים על דיונים שנערכו בפורום ללימודי חברה ותרבות בישראל במכון ון ליר בירושלים , בשנים . 2008 - 2007 בראש הפורום עמדו חנן חבר ויוסי יונה . חברי הפורום בשנה זו היו אמיר בנבג ' י , דרור משעני , חנה סוקר - שווגר , יובל עברי , יהודה שנהב ויעל שנקר . העורכים וחברי הפורום מודים לרכזת הפורום רונה ברייר - גארב על הסיוע בארגון עבודת הפורום ובאיסוף מאמרי הקובץ . תודתנו שלוחה גם לראש מכון ון ליר , פרופ ' גבריאל מוצקין , ולראש מחלקת הפרסומים של המכון , ד " ר טל כוכבי , על התמיכה בעבודת הפורום ובהוצאת הספר . תודה מיוחדת לקוראים-

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר