מבוא

עמוד:10

הקיטוב בין הציונות הדתית לבין מבקריה בסוגיית המאבקים על ההתיישבות בארץ ישראל שמעבר לקו הירוק הוא אחד המוקדים המרכזיים של השסע הכללי שבין דתיים לחילונים בישראל בעשרות השנים האחרונות . הקונפליקט על רקע ארץ ישראל השלמה שונה מקונפליקטים אחרים בין דתיים לחילונים ( בסוגיות כגון תחבורה ציבורית בשבת , נישואים אזרחיים וגיוס חרדים לצה " ל ) , שכן כאן הקונפליקט אינו רק על עיצוב דמותה של מדינת ישראל , כי אם גם על עצם גבולותיה ומידת ריבונותה על אזרחיה . הצומת המרכזי שסוגיה זו התנקזה אליו בהיבטיה השונים הוא סוגיית ההתיישבות היהודית בחבלי יש " ע . אף כי ההתיישבות היהודית בחבלים אלו החלה זמן קצר לאחר מלחמת ששת הימים ( , ( 1967 העימות בין ציבור ציוני דתי לבין מוסדות המדינה החל רק באמצע שנות השבעים , לאחר הקמת תנועת גוש אמונים בשנת . 1974 גוש אמונים גרם למעשה לשינוי בשיתוף הפעולה ההיסטורי שבין תנועת העבודה הישראלית לבין הציונות הדתית . מלחמת ששת הימים , ועוד יותר ממנה מלחמת יום הכיפורים , יצרו שינויים כבירים בציונות הדתית . הדור הציוני הדתי הצעיר אימץ , ברובו הגדול , עמדות פוליטיות ימניות מובהקות שבאו לידי ביטוי בהקמת תנועת גוש אמונים ב – . 1974 ישיבת מרכז הרב בירושלים , שרבים מבוגריה היו חברים בגוש אמונים או אפילו מנהיגיו , הובילה באותו זמן מגמות של חיזוק ההיבטים הדתיים והאמוניים בקרב הציבור הציוני הדתי . תמורות אלה תרמו לכך שהמאבק על ההתיישבות בארץ ישראל שמעבר לקו הירוק נעשה מאז ועד היום המייצג הבולט ביותר של האידאולוגיה הציונית הדתית . לשינוי מגמה זו נודע משקל רב בהיווצרות האפשרות של אי – ציות לשלטון החוק , על רקע התנגשויות רבות מספור בין ממשלות ישראל והמוציאים לפועל של מדיניותן לבין המחנה הציוני הדתי ברובו הגמור . המחקר שלפנינו מציב מראה פנורמית של מגמת הציות והאי – ציות לחוק בסוגיית ארץ ישראל השלמה והקמת ההתנחלויות בה , מאז הקמת גוש אמונים ועד ימינו אלה ממש . מחקרים רבים נגעו בהיבטים מהיבטים שונים של התופעה הזאת , אולם מכל מיני סיבות הם נמנעו מהצגת התהליך בכללותו . פרקי המחקר יוקדשו לתקופות השונות שבהן התרחש התהליך הנידון , בחלוקה למוקדי מאבק מרכזיים . צומתי העימות הראשיים שנעסוק בהם הם המאבק על הקמת יישובים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר