5. סיכום

עמוד:119

. 5 סיכום מסמך זה עסק בתמורות בולטות שחלו במאה ה - 20 ותחילת המאה ה - , 21 בהשלכותיהן על מטרות מסוימות של מערכת החינוך ובצורך למקם אותן בסדר עדיפות גבוה , לעדכן ולממש אותן על פי בסיס הידע הנוכחי , הנשען על ממצאים אמפיריים עדכניים . חלק ניכר מאי - ההסכמות באשר למטרות החינוך נובע מדעות ונקודות מבט שונות באשר להגדרת הידע ולערכו . לדעת רבים מטרת החינוך היא לאפשר לאנשים , כיחידים או כחברים בחברה , לממש את הפוטנציאל המלא שלהם , תוך אספקת ידע וכלים מתאימים שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה , בחברה ובקהילה . המאה ה - 21 מלווה במהפכה טכנולוגית דרמטית . החברה שבה אנחנו חיים הולכת ונעשית מגוונת יותר , גלובלית יותר ורוויה במדיה , והתהליך הזה הולך ומואץ כל הזמן . קשה לנבא איך ייראה העולם בעוד שנים , אך על מערכת החינוך מוטלת החובה להכין את התלמידים , במידת האפשר , לחיים בעולם משתנה זה . התלמידים נתקלים בסוגיות חדשות שצצות כל העת _ התחממות כדור הארץ , מחסור במשאבי טבע , רעב , סוגיות בריאות , התפוצצות אוכלוסין וסוגיות חברתיות וסביבתיות אחרות . תמורות אלו מחייבות את התלמידים לדעת לתקשר , לתפקד ולייצר שינוי אישי , חברתי , כלכלי ופוליטי ברמה המקומית , הלאומית והגלובלית . הטכנולוגיות הצומחות והגלובליזציה שנוצרה בעזרתן סיפקו אפשרויות לא מוגבלות לגילויים מעניינים ולפיתוחים כגון צורות חדשות של אנרגיה , פריצות דרך מדעיות , חידוש סביבתי של מקומות הרוסים , תקשורת , חקר החלל ומעמקי האוקיינוסים _ דומה שהאפשרויות בלתי מוגבלות . לתמורות הטכנולוגיות , החברתיות והכלכליות ( מהפכת טכנולוגיית המידע , ההפרטה , הפלורליזם , ההכרה בצורך למימוש עצמי , הצורך בביטחון אישי , הקיטוב והתרחבות הפערים בהישגים , בהשכלה ובהכנסה ) , שהתרחשו וימשיכו להתרחש במאה ה - 21 ואחריה , יש השלכות חשובות על העשייה החינוכית , על מרכיביה ועל המעורבים בה _ בית הספר , תכנית הלימודים , המורים והתלמידים . לאור תמורות אלו חובה לטפח בקרב התלמידים ( אזרחי העתיד ) את המיומנויות והכישורים המתאימים למאה ה - . 21 המסמך התמקד במידע תאורטי ואמפירי שהצטבר בשנים האחרונות בנושא תמורות שחלו בעשורים האחרונים , במטרות מערכת החינוך הנובעות מהן ובמשתנים העשויים , בתנאים מסוימים , לסייע במימושן . רבים מגדירים את מטרת החינוך כמתן אפשרות לאנשים לממש את מלוא הפוטנציאל האישי שלהם על ידי אספקת ידע וכלים מתאימים שיאפשרו השתלבות בשוק העבודה , בחברה ובקהילה . בשנים האחרונות פעלו במשרד החינוך כמה וכמה גורמים שעשו עבודות חשובות ומקיפות הנוגעות למערכת החינוך בישראל . תוצרי הוועדה שלנו אינם כמובן תחליף לפרי עמלם של מי מן הגורמים האלה . הוועדה הנוכחית אינה הראשונה שעסקה בזווית זו או אחרת של השינויים הנדרשים במערכת החינוך ובהתאמתה לצורכי המאה ה - . 21 בשנים האחרונות פעלו במשרד החינוך כמה וכמה גורמים שביצעו עבודות חשובות ומקיפות הנוגעות למערכת החינוך בישראל כמכלול ( כגון התכנית הלאומית לחינוך ( 2005 ) של כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל ( ״ועדת דוברת״ )) או נוגעות למרכיביה השונים ( כגון שתיים מהוועדות בראשותה של פרופ׳ מרים בן-פרץ : בגרות _ , 2000 דין וחשבון הוועדה לבדיקת המתכונת של בחינות הבגרות והגמר ( 1994 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר