4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:106

4 . 4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות מוצע כי תמיכתו של משרד החינוך בהשגת המטרות תבוא לידי ביטוי למשל בתחומים הבאים : תיעדוף מטרות ועדכונן ( ראו סעיף 4 . 4 . 1 שלהלן ) , שיפור נוסף באיכות ההוראה ( ראו סעיף , ( 4 . 4 . 2 שינוי באסטרטגיה של השגת המטרות ( סעיף , ( 4 . 4 . 3 הטמעת המטרות כמכלול ( סעיף , ( 4 . 4 . 4 תכנית לאומית לחינוך ( סעיף . ( 4 . 4 . 5 4 . 4 . 1 תיעדוף מטרות ועדכונן במערכת החינוך התמורות שחלו כתוצאה ממהפכת המידע ומהשינויים בתפיסות , באידאולוגיות ובדרכי החשיבה וההתנהגות הן משמעותיות ביותר בהיקפן ובהשלכותיהן על מערכת החינוך . עם זאת , ההתאמות שבוצעו במערכת החינוך בארץ לתמורות האלה עדיין אינן עונות על הנדרש . לאור הממצאים מומלץ להעמיד בראש סדר העדיפויות את חמשת הנושאים שלהלן 1 ) הקניית מיומנויות המאה ה - 2 21 ) שיפור ההישגים והאוריינות 3 ) קידום שוויון ההזדמנויות 4 ) חינוך להתנהגות חברתית נאותה 5 ) טיפוח של מה שמייחד כל אחת מהאוכלוסיות השונות של החברה הישראלית והבניית המשותף להן . בין המטרות נשואות מסמך זה יש כאלה שמופיעות כבר עתה בחוק חינוך חובה ( תיקון סעיף 2 משנת . 2000 ראו נספח 3 ) בנוסח כמעט זהה לאלה שנמנו בפרקים הקודמים . מטרות אחרות מופיעות בחוק באופן חלקי בלבד , ועוד אחרות אינן נזכרות בו כלל . לפיכך כדאי לשקול את האפשרות לתת ביטוי לשינויים המוצעים גם בדרך של שינויים בחוק . יש לציין כי בארצות שונות שונה נוסח החוק המגדיר את מטרות החינוך , תוך התאמתן לתמורות שחלו . להלן מספר דוגמאות : בניו - זילנד הוקמה בשנת 1989 רשות שתפקידיה , כפיפותה וסמכויותיה הוגדרו במסמך לאומי בנושא החינוך . מטרות החינוך נוסחו מחדש מתוך מגמה להתאים את מערכת החינוך לשוק החופשי ולתחרות ולהגדיל את ההזדמנויות החינוכיות של כל הקבוצות באוכלוסייה , בפרט של השכבות מעוטות - האמצעים . ואלה המטרות המרכזיות שהוגדרו במסמך : לעודד את התלמידים ולאפשר להם להגיע להישגים התואמים את שאיפותיהם וכישוריהם . ליצור מערכת לאומית להכרה בכישורים בתחום החינוך , מערכת שתשאף לאפשר לכל תלמיד את הסיכוי להמשך לימודים אקדמיים או מקצועיים , תוך יצירת תרבות של למידה לאורך החיים לפי הישגיו של כל תלמיד . לפתח תהליכים שיאפשרו הערכה של כל אחד על פי כישוריו , שאיפותיו וקצב התקדמותו ( . ( Ministry of Education , New Zealand , 2007 בין המטרות נשואות מסמך זה יש כאלה שמופיעות כבר עתה בחוק חינוך חובה בנוסח כמעט זהה לאלה שנמנו בפרקים הקודמים . מטרות אחרות מופיעות בחוק באופן חלקי בלבד , ועוד אחרות אינן נזכרות בו כלל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר