3.8 תרומת המנהל כמנהיג

עמוד:90

גיבוש חזון משותף לכל חברי הצוות הצבת מטרות ברורות גיוס משאבים פיתוח קהילת המורים ניתוח הפעילות הבית - ספרית והפקת לקחים שיתוף מורים והשגת תמימות - דעים בין צוות המורים בשאלה כיצד לממש את המטרות (; McEvoy & Welker , 2000 ; Sammons , Hillman & Mortimore , 1995 . ( Alexander & Armstrong , 2010 מנהיגות ותחושת ביטחון אישי _ ברייק ושניידר מציינים כי אווירת האמון שבין ההנהלה , המורים , התלמידים וההורים תרמה לתחושת הביטחון האישי של התלמידים ולהרגשתם . במקביל תרמו גורמים אלה לתחושת המורים שההנהלה קשובה ומסייעת (& Bryk . ( Schneider , 2003 מנהיגות והנעה להישגים _ במחקר של לבציץ וחובריו ( Levacic et al ,. 2003 ) נמצא קשר חזק בין האופן שבו תפסו התלמידים את מידת מנהיגותו של המנהל ובין תהלך הלמידה , לרבות התוצאה הסופית המבוקשת _ הישגי התלמידים . מחקר בתחום המנהיגות הבית-ספרית מצביע אף הוא על כך שאיכות המנהיגות הבית - ספרית מקבילה וקשורה לאיכות הלמידה . כ - % 97 מבתי הספר באנגליה שרשות הפיקוח העצמאית דירגה כטובים או מצוינים מובלים בידי מנהלים שקיבלו גם הם ציונים גבוהים ( . ( Barber & Mourshed , 2007 כאן ראוי להזכיר את מכון ׳אבני ראשה׳ שהוקם בשנת 2007 כיזמה משותפת ליד הנדיב ולמשרד החינוך . המכון נועד לשמש סמכות מקצועית בתחום ניהול בתי הספר ועוסק בשלל היבטים של עבודת המנהל . לסיכום : יש אמנם מחקרים המצביעים על קשר ישיר בין תכונותיו וסגנון מנהיגותו של מנהל בית הספר לבין הישגי התלמידים , אך מאגר הידע המשמעותי והמבוסס מצביע בעיקר על השפעתו של המנהל על אקלים בית הספר . מהספרות מסתמן כי על מנת ליצור אקלים המספק תחושת ביטחון אישי לשוהים בבית הספר ומניע תלמידים להישגים , נדרש מנהל שיש בכוחו להנהיג , לקבוע בעצמו חזון , לגייס משאבים ולהבנות תהליך מסודר של בקרה , מעקב והפקת לקחים , תוך שיתוף הצוות והתלמידים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר