3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:58

. 2 גיוס התלמידים למשימות אתגריות תוך כדי תמיכה בהם באמצעות הדרכה , משוב ועידוד ותוך הנעתם להתבוננות והרהור בתהליכי הלמידה שלהם עצמם ובמצב ההבנה שלהם . . 3 הוראה תוך שימוש בדוגמאות לאופן שבו התלמידים יכולים לבצע הליך מסוים כדי לפתור בעיה , גיבוש המוטיבציה של התלמידים על ידי קישור נושאים לחייהם האישיים ולמוקדי העניין שלהם , גיוס התלמידים לעבודה משותפת על פתרון בעיה והסבת תשומת הלב לידע ולמיומנויות שהתלמידים הולכים ומפתחים . . 4 פיתוח מקצועי של מורים , שמכשיר אותם להשתמש בכלי שיח פוריים ( מהלכי שיח ספציפיים שתפקידם לסייע לתלמידים לגבש את חשיבתם , לתת לה ביטוי פומבי תוך קיום דיאלוג פורה ביניהם ) , כלים המטפחים מודעות לחשיבותו של השיח בכיתה . . 5 גיבוש תכנית לימודים שתאפשר למורים ולתלמידים מרחב לדון באופן מעמיק ובצורה משמעותית בנושאים נבחרים ותעודד אותם לדיון כזה ( גם אם בחלק מהמקרים משמעות הדבר היא צמצום בחלק מהנושאים הנכללים בתכנית ) . כמחצית מהתלמידים בארץ סבורים שבית הספר לא מכין אותם לעתיד ולא מקנה להם את המיומנויות הנחוצות כדי להשתלב בעולם התעסוקה של המאה ה - . 21 3 . 2 . 2 שימוש מיטבי בתקשוב אמצעי התקשוב שעשויים , בשימוש נכון , לסייע לתהליכי הוראה , למידה והערכה הם רבים ומגוונים , וכוללים רשתות חברתיות , תמונות , וידאו , מצלמות , טלפונים ניידים ומשחקי מחשב . אלה ועזרים נוספים מאפשרים למידה מרחוק ועשויים להשתלב גם בלמידה אפקטיבית בכיתה ( סלומון , . ( James & Pollard , 2010 ; 1996 עמדות מורים ותלמידים בעניין ההטמעה של אמצעי תקשוב בבתי הספר הן בדרך כלל חיוביות . ( Alexander & Armstrong ) 2010 מסקר שנערך בארץ על יד המרכז לטכנולוגיה חינוכית ( מטח ) בקרב מדגם מייצג של תלמידים בכיתות י״א - י״ב נמצא כי חצי מהתלמידים חושבים שבית הספר לא מכין אותם לעתיד ולא מקנה להם את המיומנויות הנחוצות כדי להשתלב בעולם התעסוקה של המאה ה - 21 ( מרכז לטכנולוגיה חינוכית , . ( 2010 ממצא דומה מעלה כי % 40 בלבד מתלמידי בית הספר היסודי מדווחים על שימוש בתקשוב לצורכי הוראה ולמידה בבית הספר ( ראמ״ה ומשרד החינוך , _ 2012 חלק ב׳ ) . מסקר אחר של מטח עולה כי קרוב למחצית התלמידים מזהים את היתרונות שבהוראה , למידה והערכה מתוקשבות ללימוד הנושאים החשובים אישית ולשיפור ההישגים ( מרכז לטכנולוגיה חינוכית , . ( 2011 מחקר אחר בדק עמדות כלפי הכנסת תוכנה לבית הספר ומצא שהסגל החינוכי ספקני אמנם לגבי 19 מוצע לעיין גם באתר התכנית הלאומית לתקשוב ( מינהל מדע וטכנולוגיה ) . התכנית הוצגה בין השאר ביום עיון שקיימה הוועדה בנושא פדגוגיה בעידן המידע . לדיווח מיום העיון ראו נספח . 5

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר