תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:2

בתום דיוניה ולאחר איסוף וניתוח של חומר אמפירי נוסף גיבשה הוועדה מסמך מסכם ובו המלצותיה . המסמך מציג תמונה של תמורות שחלו בחברה הישראלית בשלהי המאה הקודמת ובראשית המאה הנוכחית , בוחן את השלכותיהן על מטרות מערכת החינוך ומעלה המלצות הנובעות מתמורות אלו . הוועדה הנוכחית אינה הראשונה שעסקה בזווית זו או אחרת של השינויים הנדרשים במערכת החינוך ובהתאמתה לצורכי המאה ה - . 21 בשנים האחרונות פעלו במשרד החינוך כמה וכמה גורמים שביצעו עבודות חשובות ומקיפות הנוגעות למערכת החינוך בישראל כמכלול ( למשל התכנית הלאומית לחינוך ( 2005 ) של כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל ( ״ועדת דוברת״ )) או נוגעות למרכיביה השונים ( למשל שתיים מהוועדות בראשותה של פרופ׳ מרים בן-פרץ : בגרות _ , 2000 דין וחשבון הוועדה לבדיקת המתכונת של בחינות הבגרות והגמר ( , ( 1994 והכשרת המורים בישראל בתמורות הזמן _ דוח הוועדה לבדיקת הכשרת המורים בישראל . משרד החינוך התרבות והספורט , ירושלים ( . (( 2001 תוצרי הוועדה שלנו אינם באים כמובן במקום פירות עמלן של מי מן הוועדות האלה . הוועדה שלנו התמקדה במידע תאורטי ואמפירי שהצטבר בשנים האחרונות בנושא התמורות שחלו בעשורים האחרונים , במטרות מערכת החינוך הנובעות מהן ובמשתנים העשויים , בתנאים כאלה או אחרים , לסייע במימושן . בעשורים האחרונים חלו תמורות מרחיקות לכת בכל תחומי החיים . במסמך זה נסקרו אלה שצפויות , עקרונית לפחות , להשפיע מאוד על מערכת החינוך . מהפכת טכנולוגיית המידע השפיעה מאוד על דרכי התקשורת הבין - אישית , השפה הכתובה והדבורה , הנגישות למידע ואופן השימוש בו , וכן על דרכי חשיבה ופתרון בעיות . תמורות שונות הביאו להגדלת פערים בהכנסות בישראל ולפיחות בפרקי הזמן שהורים יכולים להקדיש לילדים . שני אלה גורמים להגדלת הציפיות שמערכת החינוך תשלים את החסרים . המסמך נמסר לראשי משרד החינוך לאחר שעבר שיפוט עמיתים , והוא מונגש לציבור באתר היזמה . תמורות שחלו בעשורים האחרונים בסביבת מערכת החינוך בארץ ובעולם במחצית השנייה של המאה הקודמת ובתחילת המאה העשרים התחוללו תמורות מרחיקות לכת בכל תחומי החיים . במסמך זה נסקרו התמורות שמן הבחינה התאורטית לפחות , צפויות להשפיע על מערכות החינוך בעוצמה רבה במיוחד . מהפכת טכנולוגיית המידע , שאנחנו ככל הנראה עדיין בעיצומה , השפיעה מאוד על דרכי התקשורת בין בני אדם , השפה , אופן השימוש במידע , דרכי החשיבה ופתרון הבעיות . במקביל , בגלל מהפכת טכנולוגיית המידע ועקב סיבות נוספות כגון שינויים בהרגלי הצריכה ותרבות הפנאי , השתנו מאוד המיומנויות הנדרשות כיום מבוגר מערכת החינוך בשוק העבודה : יש פחות צורך בשליטה במידע ונתונים , ומנגד נדרשת מיומנות גדולה יותר בפתרון בעיות מורכבות , יש פחות צורך בקבלת החלטות פשוטות ותחת זאת נדרשים יותר ניתוח וסינתזה של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר