פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר מה גורם לקולנוע לשנות את פניו ? מה מביא יוצרים ליצירת פרדיגמה חדשה על הזהות , על המרחב המקומי , ולעתים גם על הלאום ? מה מחולל פריודיזציה ? חוקר התרבות פרדריק ג'יימסון טוען שבסוגיית הפריודיזציה " קווי הגבול המובהקים בין תקופות לרוב אינם כרוכים בשינויי תוכן מוחלטים , אלא דווקא בבנייה מחדש של כמה יסודות שהיו קיימים כבר : מאפיינים שבתקופה או במערכת מוקדמת יותר היו שוליים נעשים עתה דומיננטיים , וכאלה שהיו קודם לכן דומיננטיים הולכים ונעשים משניים" ג' ) יימסון . ( 33 : 2009 דבר זה נכון גם בקולנוע הישראלי בשנות התשעים . מה שנראה בשעתו כעוד עשור בכרונולוגיה של הקולנוע הישראלי מתגלה כתקופה תחומה היטב , שבה התחוללו שינויי דגש שהעלו אל פני השטח את מה שהיה מובלע ואף מושתק בתוך העשייה הקולנועית בעשורים הקודמים . השוליים הפכו למרכז והמרכז – לשוליים . ספר זה מבקש לעמוד על התמורות הדרמטיות שחולל עשור שנות התשעים בהיסטוריה המתהווה של הקולנוע הישראלי . תחילתו של מחקר זה בסוף שנות התשעים בעבודת הדוקטור שלי ; חשתי שאנו עומדים על ספה של תקופה מטלטלת , ולא בשל " איומי" המילניום , אלא בעיקר בשל השסע החברתי ותחושת אובדן הדרך שאפיינו את החברה הישראלית אז , ומאפיינים אותה ביתר שאת כיום . תחושות אלה התעצמו ועוררו תגובות רבות בזירה הציבורית . פובליציסטים ומעצבי דעת קהל מיהרו לנסח את אופיו של הדור החדש שצמח כאן לנגד עינינו . בין שנדרשו ל"ילדי הנרות" שהופיעו בכיכר למחרת רצח רבין , ובין שנדרשו להמרד השפוף ( טאוב , ( 1997 ברור היה לכול כי עתה , כדברי ג'יימסון , מתארגנים מחדש חומרי המציאות , ופני הארץ לא ישובו להיות כשהיו . ואולם בניגוד לקולנוע התיעודי באותן שנים , שבחר בדרך של חקירה וחשיפת האשמה של היוצר ( ראו דובדבני , ( 2010 הקולנוע העלילתי בחר בדרך שונה . כמוכה הלם הוא נסוג אל הפרטי והביתי והותיר מאחור את הסוגיות המדיניות הבלתי פתורות , ובכללן את המתחים והאלימות . כך למשל , בניגוד למתרחש בגבולות הארץ , העלים הקולנוע העלילתי של עשור שנות התשעים את דמות הפלסטיני . ואפשר שבולטת מכל היא העובדה שרצח רבין , 1 פריודיזציה ( באנגלית , period תקופה ) הוא מינוח שפירושו לחלק את ההיסטוריה לתקופות בעלות מאפיינים יציבים .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר