בין היסטוריה אימפריאלית להיסטוריוגרפיות לאומיות

עמוד:7

בין היסטוריה אימפריאלית להיסטרריוגרפיות לאומיות ישראל ברטל כתיבת חיבור אשר אמור להקיף יותר מאלפיים שנה של תולדות היהודים ברוסיה נראית בראשית האלף השלישי לספירת הנוצרים מפעל נועז , אם לא חסר היגיון היסטורי . ' רוסיה ' לא הייתה קיימת בעת העתיקה , לא כישות פוליטית , אף לא כמרחב ששררה בו הוויה דתית תרבותית 'רוסית . ' המרחב שהתרחשו בו פרקי ההיסטוריה של היהודים היה , והוא עדיין , 'רוסי ' בעקבות התפשטותה הצבאית של ממלכה סלבית מאוחרת אל שטחים נרחבים מדרומה , ממזרחה וממערבה . בשנת , 2000 כמעט עשור שנים לאחר קריסתה של האימפריה הסובייטית , כתב ההיסטוריון הבריטי פטר נוויל בהקדמה לחיבור היסטורי מסכם על אודות רוסיה : Russia has its own distinctive geographical features . One of them is the relative absence of great physical barriers [ ... ] - a reality which opened the Russian heartland to nomadic invasion from the east . 1 אין ספק שדברים אלו על היעדרם של גבולות פיזיים ברורים נכונים לא רק לתולדות רוסיה בכלל אלא גם לעניין מקומן של תולדות היהודים בהקשריה של ההיסטוריה הרוסית . 'רוסיה' הגיעה אל היהודים , והיהודים הגיעו אל רוסיה' ' - אך במשך תקופות ארוכות שכנו מי שלימים נחשבו יהודי רוסיה מעבר לגבולותיה המדיניים של הממלכה . ההיסטוריון האחרון שביקש להקיף ביצירה היסטוריוגרפית אחת את תולדות היהודים בשטחי האימפריה הרוסית בשיא התפשטותה הטריטוריאלית ערב מלחמת העולם הראשונה היה שמעון דובנוב ( אם לא להתחשב במפעלים דומים שלא נשלמו , או בחיבורים המקיפים אך כמה מן התקופות שמן העת העתיקה ועד ימינו . ( כוונה זו הוא Peter Neville , Russia : The USSR , the CIS and the Independent States - A Complete History in One Volume , Gloucestershire 2000 , p . 1 בהם אפשר למנות חיבורים אחדים שנוצרו בזמנים שונים ובהקשרים רעיוניים נבדלים : טוביה ( טעוויע ) הייליקמאן , געשיכטע פון דער געזעלשאפטלעכער באוועגונג פון די יידן אין פוילן און רוסלאנד , א , מוסקווה 1926 ( נוסח רוסי מורחב ראה אור בלנינגרד בשנת Salo w . (; 1930 Baron , The Russian Jew under Tsarsand Soviets , New York 1976 ; Louis Greenberg ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר