יגל ומסכת חיי היהודים באיטליה בסוף המאה ה־16

עמוד:12

תולדות חייו של אברהם יגל יגל נולד בעיירה הקטנה מונסליצ ( Monselice ) 'ה השוכנת מדרום לפדובה ( Padova ) ומצפון לרוויגו ( goRovi ) שבתחום הטךה פירמה ; Terra Firme ) שטח שלטונה של ונציה ביבשת איטליה " . ( על כך אנו לומדים מנוהגו לחתום את שמו : "אברהם בן חנניה יגל ממשפחת גליקו שבמונסליצ . " 'ה מלבד ששם משפחתו המקורי היה גליקו , כמעט שאין אנו יודעים דבר על אביו או על מוצאו המשפחתי . הוא נטל לעצמו את השם 'אברהם יגל' מתוך תפילת מנחה של שבת . אין אנו יודעים דבר על ילדותו של יגל ונעוריו במונםליצ'ה . נראה שבראשית שנות ה 70 של המאה ה 16 הגיע יגל עם אביו ועם לפחות אחד מאחיו ללוצךה ( Luzzara ) הסמוכה למנטובה . בחיבור מקוטע מאותה עת מזכיר יגל את אביו כאדם שעודו חי . ואולם בחיבורו 9 תמונה כללית של בנקאות ההלוואות היהודית באיטליה מצויה בסקירות שצוינו בהערה הקודמת , וכן אצל : . 1 .. Poliakov , Les ieriBanch Juifs el le Saint Siege du XUf au XVI f siecle ( Paris , 1965 ) על אותה בנקאות באיזור מנטובה , שבו פעל יגל , ראה : ש ' סימונסון , תולדות היהודים בדוכסות מנטובה , ) א-ב ירושלים , תשכ-ג"תשכ , ( ה " ובמיוחד כרך א . 10 לתיאור מפורט יותר של חיי יגל ראה : D . B . Ruderman , Kabbalah , Magic and Science : The Cultural Universe of a Sixteenth Century Jewish Physician ( Cambridge , Mass . and . London , 1988 ) , chaps . 2-1 התיאור הקצר כאן קחנל משם . 11 על האוכלוסייה היהודית באיזור ההוא ראה : C . Roth , Historyof the Jewsof Venice ( Philadelphia , . 1930 ) , apch . 8 בשני מקומות מגלה יגל את תאריך לידתו : 1553 - הראשון במכתב משנת , 1613 ביום הולדתו השישים , והשני במכתב משנת 1623 לחנניה ריאטי , הנמצא בספרו 'בת רבים , ' סז , דף קו ע א- " קח ע " ב ; קעד ע " א . 12 על משפחת גליקו באיטליה ראה עדותו המעניינת של שלמה גרציאנו , המובאת בשם מרדכי ראטו , ולפיה היא היתה אחת מארבע המשפחות שהוגלו מירושלים עם חורבן בית שני . ראה : אריק זימר , 'ידיעות ביוגרפיות על יהודי איטליה מעטו של אברהם גראציאנו , ' קרית ספר , מט ( תשל , ( ד '' עמ י . 442 13 בת רבים , דף קצה ע . ב " מספרם של הלווים מקרב העירוניים העניים , שהסיכון במתן הלוואות להם היה רב יותר והרווחים מהם - צנועים יותר . בעקבות ההגבלות המחריפות על המלווים היהודים , הלחצים הבלתי פוסקים להוריד את שיעורי הריבית והסיכונים הבלתי נמנעים שבהחזרת שוויה המלא של ההלוואה , נפגעו מאוד פעולותיהם הבנקאיות של היהודים . כמה בנקים נאלצו להתחסל ואחרים ניהלו תחרות עזה על הרווחים שנותרו . עולמו הרוחני של אברהם יגל , פעילותו כרופא והישגיו כהוגה דעות דתי וכמחבר ספרי בדיון ומדע צמחו איפוא על רקע שקיעת מעמדן של קהילות איטליה והידלדלות מקורות פרנסתם . יתרה מזו ; מצבו החומרי של אברהם יגל עצמו היה רופף אף יותר משל רובם של היהודים האחרים , ובעיקר , הוא הכיר מקרוב ובמלוא החריפות את טיבם ההפכפך של עסקי ההלוואות . בנקאים יהודים בולטים , שעסקו בהלוואת כספים ושהיו עשירים יחסית , נקרו תמיד על דרכו של יגל , אם כפטרונים של תחומי התעסקותו בעולם הרוח , אם כחולים שבהם טיפל כרופא , ואם כתומכים או כיריבים שלו בתקופה הקצרה והסוערת שבה הוא עצמו שלח יד בעסקי בנקאות .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר