מבוא מגילות קומראן

עמוד:9

מבוא מגילות קומראן מגילות קומראן , שכונו תחילה מגילות מדבר יהודה , הן הנושא של הספר שלפנינו . נבקש לדון בהלכה המשתקפת בהן וביחסה של ההלכה לחוק המקראי , לספרות הבית השני ולספרות התנאית . את העמודים הבאים נייחד לתיאור כלל מגילות קומראן ולשרטוט ההקשר ההיסטורי המשוער של כתיבתן . אנו מקווים שמידע זה יזרה אור על השאלות המתודולוגיות שנתמודד עמן בפרקים הבאים . שמן של מגילות קומראן נגזר ממקום הטמנתן , המערות שברכס הגבעות המשקיף על חורבת קומראן , מצפון מערב לים המלח . עדויות ארכאולוגיות מבססות את הדעה שהמגילות הוטמנו במערות בזמן המרד הגדול , לפני חורבן הבית , כנראה בשנת 68 לספירה . הודות למזג האוויר היבש באזור הן השתמרו שם כמעט 1 , 00 שנה , עד לאביב של שנת . 1 47 נערים בדווים שרעו את צאנם באזור נכנסו לאחת המערות בשעת מרדף אחר כבשים או עזים תועות . הם הבחינו בכדים שהיו מוטלים על הקרקע וחילצו מתוכם את האוצר . אליעזר ליפא סוקניק ובנו , יגאל ידין , רכשו את שבע המגילות הראשונות שנמצאו , כולן ממערה שכונתה ' מערה מספר אחת , ' בעבור מדינת ישראל ובכספה . המגילות פורסמו * כנה ורמן 1 אנו מעדיפים את הכינוי ' מגילות קומראן' מן הכינויים ' מגילת מדבר יהודה' ו'מגילות ים המלח' משום ששני הכינויים האחרים עשויים להצביע על עוד קבוצה של חיבורים מתקופות מאוחרת יותר ; במדבר יהודה ובוואדיות שליד ים המלח התגלו מכתבים ומסמכים מתקופת בר כוכבא , ואלה אינם נכללים במחקרנו . המגילות התגלו באחת עשרה מערות , וראו עוד בהמשך על שאלת היחס בין האתר ובין המגילות . 2 במהלך הספר נשתמש במושג הלכה אף שהוא איננו קיים בספרות הקומראנית ומקורו מאוחר יותר , בספרות חז"ל . הסיבה לכך היא שהמושג כולל במשמעו לא רק את חוקי התורה ופירושיה , אלא גם מסורות , נהגים ותקנות שאינם מעוגנים במקרא . המילה ' הלכה' מתארת את הקשת הרחבה ביותר של נורמות ההתנהגות שנחשבו מחייבות בעיני קבוצות יהודיות במשך כל הדורות , וזהו בדיוק התחום שאנו מבקשים לסקור . 3 על התארוך ראו בקצרה ונדרקם , מגילות ים המלח , עמ' . 23–15 4 הסיפור המרתק של גילוי המגילות נכלל בספרו של ידין , המגילות , 'עמ , 13–57 וכן אצל ונדרקם , מגילות ים המלח , עמ' . 1–8

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר