פתח דבר

עמוד:10

שבגללה בחרתי לעסוק באנשי שוליים ובחריגים בחברה היהודית באירופה של ימי הביניים , אך הוא חידד בי את התחושה שנושא זה רלוונטי בחברות עבר כשם שהוא רלוונטי היום . לא אמנה כאן את כל הסיבות שהביאו אותי לעסוק בנושא , אך אני רואה חובה לעצמי להזכיר שני חיבורים שהשפיעו עליי לנסות ולברר את עניין לעומקו . הראשון , חוברת שכתבה פרופ' שולמית שחר וראתה אור במסגרת "האוניברסיטה המשודרת . " החוברת עסקה בקבוצות שוליים בימי הביניים ותוכנה משך מיד את עיניי . י מקריאה בחוברת התברר לי כי אף על פי שעל היהודים כקבוצת שוליים נעשה מחקר מקיף , הרי שבכל הנוגע ליחסה של החברה היהודית כקבוצה לאנשי השוליים שבקרבה טרם התבצעה בדיקה מחקרית מקיפה . בדיקה ביבליוגרפית לימדה שתחושתי הראשונה היה לה על מה שתסמוך . יתר על כן , לאור מקומה של הקהילה היהודית בשוליה של החברה האירופית התחדדו השאלות שעליהן הצביעה שחר בכל הנוגע לאנשי השוליים בחברה היהודית עצמה . חיבור נוסף שעודד אותי להעמיק בנושא זה היה מאמרו של חוקר ימי הביניים ברוניםלאב ירמק , מי שלימים היה שר החוץ בממשלת פולין לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי . ירמק ייחד דיון נרחב לאיש השוליים בחברה האירופית של ימי הביניים בקובץ מאמרים בעריכת ההיסטוריון הצרפתי ז ' ק לה גוף . שיערתי שבהתחשב בגודלן של הקהילות היהודיות באירופה בימי הביניים יקשה עליי לעסוק בקבוצות שוליים בקרב הקהילה , ושהמחקר שאבצע יתמקד בדמותם של פרטים שמסיבות כאלה ואחרות מצאו את עצמם בשולי החברה היהודית . אנשים אלה נמצאו לכאורה בשולי השוליים - בשולי חברה שהייתה בעצמה חברת שוליים . מחקר זה עוסק בבני החברה , גברים ונשים , שמצאו עצמם שלא בטובתם במצבים שבהם תויגו וסווגו כחריגים והוגדרו כאנשי שוליים , בין בשל מצבם הגופני בין בשל מצבם הנפשי . השאלות שיידונו בספר זה תקפות בחברות שונות ובתקופות שונות , ספר זה יעסוק בהן במסגרת ההיסטורית של ימי הביניים האירופיים , בקבוצה היהודית בתקופה זו , ובמרחב הגאוגרפי תרבותי המכונה "אשכנז . " לצורך בחינת הנושא בחרתי לדון בשלושה סוגים של חריגות קיצונית : מחלה מנוונת דוגמת הצרעת , שיגעון ומום בולט לעין ומפריע לתפקוד . ביסוד העיסוק באנשי שוליים וביחס החברתי כלפיהם מצוי יחסו הבסיסי של האדם אל החריג , השונה והאחר . כוונתי לזיהוי , לתיוג ובעקבותיהם להפעלת מערכת חברתית של כללי התנהגות כתובים ולא כתובים כלפי האדם החריג . בניגוד ל"אחרים" תרבותיים , לאומיים , דתיים , אידאולוגיים וחברתיים , "האחר " שמחקר זה עוסק בו הוא 1 שחר , קבוצות שוליים בימי הביניים . 2 ירמק , איש השוליים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר