תקציר

עמוד:13

ואולם גם במדינות האלה עלולות המכסות ( גם הוולונטריות וגם החוקיות ) שלא להשיג את מטרתן . כדי למנוע מצב שכזה יש להקפיד שהכללים והפרוצדורות הקשורים במכסות יקשו על מפלגות לחמוק מהם . לשם כך המכסות צריכות לקבוע כללים לא רק לשיעור הנשים ברשימה כולה , אלא גם לשיעורן במקומות ריאליים ואף במקומות הגבוהים ביותר ברשימה , והסנקציות המוטלות בגין איעמידה במכסה שנקבעה בחוק צריכות להיות מרתיעות . כדי למנוע מצב שבו ההתמודדות בין נשים תוגבל למקומות המוקצים להן במסגרת המכסות — מצב שיוביל ל"קיפאון" בשיעור הנשים בפרלמנט — רצוי לאמץ אחד משלושה סוגי מכסות : מכסות גבוהות , מכסות הגדלות בהדרגה או מכסות המיועדות למועמדות חדשות בלבד . כדי לשלול טענות הפוסלות את המכסות על רקע נורמטיבי משום שהן פוגעות בשוויון בין מועמדים ובתחרותיות יש לקבוע מכסות זמניות בלבד , אשר יבוטלו ברגע שיושג הייצוג הרצוי לנשים בפרלמנט . לבסוף , קביעת כלל שלפיו מפלגות שאינן עומדות בתנאי המכסות יוכלו להתמודד בבחירות ולכהן בפרלמנט אך המימון שלהן ייפגע מאוד עשויה לחזק את ההצדקה הנורמטיבית למכסות ייצוג מפלגתיות חוקיות ואת הסיכוי שהן יאומצו . המלצות : אימוץ מכסות ייצוג לנשים בהסתמך על עקרונות אלה גיבשנו שתי המלצות עיקריות לאימוץ מכסות ייצוג לנשים : . 1 מכסות ייצוג מפלגתיות וולונטריות . מכסות אלו נפוצות במפלגות רבות בישראל מאז שנות התשעים . בבחירות לכנסת 19–ה השתמשו 5 מפלגות ( מתוך אלו שעברו את אחוז החסימה ) במכסות , אבל 3–ב מהן היה שיעור המכסות נמוך למדי 20 % ) ומטה . ( מכסות ברמות גבוהות יותר , כפי שנפוץ בדמוקרטיות רבות , אומצו רק בבל ( 33 % ) ד" ובמרצ . ( 40 % ) לפיכך תרומתן של המכסות לשיפור ייצוג הנשים בכנסת לא הייתה גדולה . אנו ממליצים לכל המפלגות בישראל לאמץ מכסות ייצוג מפלגתיות וולונטריות , שבמסגרתן ייקבע כי ברשימת המועמדים של המפלגה לכנסת לא יפחת שיעור המועמדים מכל מין . 40 % –מ באופן ממוקד יותר אנו ממליצים כי בכל חמישיית מועמדים עוקבת , 10-6 , 5-1 ) וכן הלאה ) יוצבו לפחות שני מועמדים מכל מין וכי ייקבע מראש

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר