רצון, חירות והכרח

עמוד:4

אוטונומיים ואחראיים . גם אז , הם אינם מוגנים מהשפעות חיצוניות , מתקיימים בבדידות מזהירה מפני העולם ולקחיו / מסריו – ושמא מוטב לומר אטומים בפניהם . שיחם ושיגם עם אחרים ועם העולם , והיותם חשופים להשפעותיהם , הם היבט מהותי של חירותם ותבוניותם . הפרשנות הקומפטיביליסטית שהספר מציע למושגי החופש והאחריות קרויה כך משום שהיא סבורה שהחופש והאחריות האנושיים מתיישבים עם היות האדם יצור טבעי : חוקי הטבע חלים עליו כעל יצורי הטבע האחרים ועלילותיו ניתנות עקרונית לביאור על יסודם כעלילותיהם של שאר יצורי תבל , בהסבר סיבתי מכניסטי . האתגר שהספר מתמודד עמו הוא כפול : עליו להראות שתפיסת החופש המונחת ביסודו מתיישבת עם היות האדם יצור טבעי , ועליו גם להראות שהיא נאמנה למהותם העמוקה של חופש ואחריות ולמובנם האמתי של המושגים האלה בלשוננו ; זאת במענה להשגותיהם של האינקומפטיביליסטים , שטוענים כי העמדה הקומפטביליסטית מקצצת במשמעות החופש והאחריות ; שכן אם האדם הוא אכן חלק מסדר הטבע הסיבתי מכניסטי , הרי שהוא לא באמת חופשי ואוטונומי . העמדה הקומפטיביליסטית שהספר מציג משתכללת והולכת במענה להשגות האלה . ככלל , הספר מתבונן בסוגיית החופש והאוטונומיה מפרספקטיבה רחבה , ומאיר את השתמעויותיה האתיות , הקיומיות והרוחניות , הניצבות בבסיס הפולמוס . הניתוח המפורט מאפשר למחבר להביע את עמדתו בפרק הסיום בשאלת המתח בין התמרה לבין הבהרה , בין חזון רוחני חסר גבולות שנכון לזעזע כל הקשר נתון מן היסוד , לבין הניסיון הפילוסופי להבין דברים לאשורם ולהציבם בתוך הקשר . אבי שגיא עורך הסדרה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר