מבוא כללי

עמוד:8

נקודת המוצא הדידקטית שהנחתה אותנו היתה הכוונה להראות את הפלורליזם שאפיין את התגבשות הסידור מראשיתו ועד ימינו , להציג חלופות בתפילה היהודית הרב-גונית ולאפשר ללומדים לבחור מביניהן מתוך ידע . רצינו להדגיש את האופן שבו כל סידור מייצג את השקפת העולם של הקבוצה שגיבשה אותו , ולהציג את השונות ואת הנימוקים לה , כפי שנוסחו על ידי דוברי הקבוצות השונות . הנושא שלנו - התפילה וסידור התפילה - כולל ארבעה חלקים ו א . התפילה בשירה העברית המודרנית ב . התפילה במקרא ג . הכרת סידור התפילה ד . התהוות נוסחי התפילה . שני החלקים הראשונים , עניינם בתחום דיסציפלינות מקובלות - ספרות ומקרא , והם נועדו לסייע למורה להתמודד עם שני נושאים אלה : - מהות התפילה לאדם - תפילה ספונטנית לעומת תפילה ממוסדת . בחלק השלישי , המרכזי , בחרנו להתמודד עם שלוש יחידות יסוד בסידור התפילה : א . תפילת העמידה . 1 תפילת הלחש בימי החול . 2 התוספות בימים מסוימים ובחזרת השץ" . 3 קדושת היום - הברכה האמצעית בעמידה של שבת , ראש חודש וחג . ב . ברכת המזון ג . הקדיש . היה רצוי להשלים את הנושא בפרקים נוספים , כגון קריאת שמע וברכותיה או הקריאה בתורה , אך ברור שאין זמן ללמד את כל הפרטים . כוונתנו היא שחלק ניכר של החומר יעמוד לבחירתם של מורי המורים או כראשי פרקים לעבודות אישיות של הסטודנטים . בכל אחד מקטעי התפילות אנו מתמקדים בתחומים הבאים ו , . 1 הכרה פורמלית של התפילה בסידור המסורתי . 2 שלבים בהתפתחות התפילה הנדונה , כולל הכרת הוויכוחים סביבה והסיבות שהובילו לבחירה האחרונה . 3 פרשנויות שונות ברצף הדורות ככלי ביטוי למחשבה משתנה . 4 שינויים שהוצעו על ידי קבוצות שונות בעם ישראל , מתקופת הגאונים ועד ימינו . 5 ספרות חדשה כחלופה אפשרית לתפילה המקובלת .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר