מבוא כללי

עמוד:7

מבוא כללי סידור התפילה הוא חלק מתרבותו של עם ישראל קרוב לאלפיים שנה . למעשה , הסידור הוא אחד החלקים המרכזיים בתרבות עם ישראל , מכיוון שהוא שימש ומשמש את המוני בית ישראל , ולא רק את החכמים יודעי התורה . הוא מלווה את העם בימי חול , בשבת ובחג , בימי שמחה ובאבל . הסידור כולל בתוכו מערכת מסודרת של סוגות 'ז ) אנרים ) ספרותיות מגוונות , המביעות תפיסת עולם במרבית שאלות היסוד במחשבה היהודית . הרוצה להכיר את המחשבה היהודית ברצף הדורות חייב להכיר את סידור התפילה . המבקש ללמוד על החג והמועד או על ימים מיוחדים במחזור החיים היהודיים , ימצא בסידור התפילה תחומי דעת וטקס יסודיים להבנת הנושא ( הדלקת נרות חנוכה , טקס נישואין , טקס ברית מילה ועוד . ( במסגרת לימודיהם במכללה הממלכתית , הסטודנטים לומדים שעתיים שבועיות על המחשבה היהודית לדורותיה . נראה לנו כי יש לאפשר להם , ואולי אף לחייב אותם , להכיר את סידור התפילה ככלי המבטא הלכה למעשה תפיסות עולם במחשבה היהודית ואת ההתפתחות ההיסטורית בתחום זה . מן הראוי שכל סטודנט יכיר את סידור התפילה המהווה דגם מייצג של הביטוי הנורמטיבי של השקפות יסוד ביהדות . אין כל ספק שהסטודנט אשר בחר להתמחות בהוראת מקצועות היהדות חייב להכיר את הסידור על חלקיו ועל גווניו . בעזרתו הוא יוכל להעמיק בלימוד ובהוראה של נושאים שונים , כגון , החג והמועד , מעגל החיים , היחס לארץ ישראל . כיוון שסידור התפילה משמש רבים בחברה הישראלית וביהדות התפוצות , חובה ללמדו במסגרת לימודי היהדות בבתי הספר . לימוד זה יאפשר לתלמידים להכיר את המשותף ואת השונה בין הסידורים השונים של קבוצות שונות בחברה היהודית בעת העתיקה ובעת החדשה . הלימוד יאפשר להם גם להבין כי תפיסות העולם השונות של קבוצות אלה , הן שחוללו את השינויים בסידור התפילה . מורי המורים המבקשים ללמד את סידור התפילה במכללה הממלכתית חייבים ברוב המקרים לחפש את דרכם ולעצב את הוראתם כראשונים במערכה . קשה להצביע על ניסיון מצטבר בתחום זה . לפיכך ראינו חובה לעצמנו להציע תכנית זו למורי המורים - תכנית המבוססת על ניסיון רב בהוראת הנושא באחת המכללות . זו הצעה בלבד , ואם יבואו בעקבותיה , נוסף לה או במקומה הצעות אחרות - נברך על כך בנפש חפצה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר