הקדמה

עמוד:10

הוא בהעדר מידע על חיפושי הדרך לחיי שיתוף המתרחשים כיום בעולם . חסר מידע מסודר שיציג את השפע והמגוון של גילויי השיתוף המתרחשים בעשורים האחרונים ויביא בפני הקורא הישראלי תמונה מעודכנת על הדינאמיקה המתחוללת בקרב אלפי קהילות שיתופיות הפזורות ברחבי העולם . כאן ראוי לציין כי מספרן של הקהילות השיתופיות לסוגיהן : "קהילות ייעוד " "קהילות אקולוגיות " "שיכונים שיתופיים " וסוגים שונים של קהילות רוחניות נמצא בקו עלייה . קהילות אלו המחפשות דרכים לקיים חיי קהילה שהיסוד המכונן בהם הוא שיתוף , מאורגנות ומבוססות מבחינה כלכלית . הן מרחיבות בהתמדה את היקף השפעתן בחברה על ידי שימוש בכל אמצעי התקשורת המודרניים : עיתונים , טלוויזיה ואינטרנט . הדבר המאפיין אותן הוא הפלורליזם והפתיחות כלפי החברה החיצונית וחיפושי דרך של מעבר מעולם של אינדיווידואליזם ותחרותיות לעולם של חיי שיתוף והרמוניה בין אישית . יש להדגיש כי מגמה זו , המעוגנת ברוח הזמן , מקפידה לשמור במסגרות הקולקטיביות שלה את חירות הפרט ואת עצמאותו . בספר זה נמנעתי מלהתייחס לתולדות הקיבוץ בתקופה הנדונה , בעיקר בשל הצורך להתמקד בתולדות הקומונות בעולם , בהנחה שהנושא אינו מוכר לקורא הישראלי . על תולדות התנועה הקיבוצית ימצא הקורא העברי ספרות ענפה על כל היבטיה , ואיזכורה כאן לא היה מוסיף מידע או תורם תרומה מחקרית . יחד עם זאת ראיתי צורך לצרף פרק מיוחד העוסק בקשרים שבין חברי הקיבוץ לבין חברי קומונות בעולם . כמו כן התייחסתי לנושא הקיבוץ בפרק האחרון הדן בהיבט אישי על נושא המחקר ומשמעותו . כתיבתו של ספר זה התארכה זמן רב מסיבות שאינן קשורות במחקר עצמו . התחלתי את המחקר בשנת 998 ו . שהייתה שנת השבתון האקדמית האחרונה שלי לפני פרישתי לגמלאות . קיוויתי להשלימו בשנות הפרישה הראשונות ולפרסמו בשנים שבהן משבר התנועה הקיבוצית היה בעיצומו . לדאבוני תקוותי לא התממשה בשל סיבות אישיות שאינן קשורות בעבודת המחקר .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר