יוסף טובי שלום בן יוסף שבזי - האיש ויצירתו

עמוד:11

היה ראוי , 'לא איכשר דרא . ' את אמונתו בביאת המשיח , אף על פי שאין לדעת מתי יבוא , ביטא בין 1 היתר בשיר 'לבי ועיני מודים בשירה לקוני : ' ' יום הגאלה T \ : - סתום וקץ לא יגלה , אשרי המאמין ומחכה ( אידלזון-טורטשינר תרצ"א , עמ' . ( 197 שבזי היה מלא תמיד רוח כיסופים וציפייה לגאולה , כפי שכתב במלים הפשוטות והעזות המסיימות את הפיוט 'כפור אשר עבר יום המחילה : ' תמיד אני צופה יום הגאלה ( בכתב יד . ( עוד לא נחו יהודי תימן מזעפה של 'גזרת העטרות , ' נפלה עליהם בשנת תל ( 1679 ) ט" גזרה קשה אחרת - 'גלות מוזע / על ידי האימאם אלמהדי אחמד . בני כל הקהילות היהודיות ברחבי תימן , לבד ממעטות שהיו בשליטת השבטים בצפון הארץ או בדרום מזרחה , נאלצו לעזוב את מקומות מגוריהם ולגלות אל סביבות הכפר מוזע שבמערב תימן , לא רחוק מעיר הנמל מוכה . אף גזרה זו ביטוי עז לה בשירת שבזי . הפעם היה שבזי מעורב באופן אישי בצרות יהודי תימן בהצטרפו לשיירת הגולים למוזע . בכמה משיריו קונן על ישראל הסכופים והדוויים בגלות תימן בשל אירוע טרגי זה , הידוע בכולם הוא 'וצלנא האתף אלאלחאך ( הלוי תשנ-ח"תשס"ג , א , עמ' . ( 333-331 באותה עת היה שבזי כבר בן שישים שנה , אישיות ידועה בכל רחבי תימן . מכאן ואילך אין אנו יודעים דבר על קורותיו , מחוץ לכך שנקבר בתעז שבדרום תימן . אפשר היה בין האלפים הרבים שנספו בתלאות מסע ההגלייה , אפשר נדכאה רוחו ודממה שירתו . בין כך ובין כך , בין מאות השירים הרבים שהגיעו לידינו מפרי עטו , אין אף אחד המתייחס לזמן שלאחר גלות מוזע . אף צאצאיו ומשפחתו לא נודעו יותר , לבד מבנו שמעון הנ . ל" יצירתו הספרותית מלבד יצירתו השירית רחבת ההקף , ידועים לשבזי עוד כמה חיבורים : ( א ) חמדת ימים - פירוש על התורה על פי סדר הפרשיות , בדרך המדרש והקבלה . החיבור היה נפוץ מאוד בתימן ונשמרו ממנו העתקות רבות בכתב יד , כולל

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר