1. מבוא-סקירת עמדות הביקורת

עמוד:3

ליוצר אמנות להודית מיוחדת , ריאליסטית-פיוטית במהותה . אותן תכונות , שקודם נתפסות כשליליות מתוך התאמה לזי אנר רומאן אירופאי , נתפסות עכשיו כחיוביות ביוצרן זיאנר יהודי מיוחד , המתאים לריאליזם של חיי היהודים . וקלוזנר מסכם : "ודאי , בסיפוריו קשה למצוא רעיון מרכזי פיוטי אחד , אף-על-פי שכמו שנראה להלן , יש בכל אחד ואחד מהם כמה וכמה רעיונות פיוטיים נפלאים . ולפיכך נעשה בסיפוריו התאלר עצ - ר 0 תכלית בפגי עצמה ( ההדגשה במקור , א . ( . ב . ולפיכך תאורם של הפרטים - תאור-הטבע ותאור-הסביבה , ובמידה ידועה גם תאור-האופי , הם לו עיקר-היציאה , עיקר האמנות . ועל-ידי כך נעשה מנדלי באמת המספר-הצייר בהייא הידיעה , המספר-האמן הראשון בספרותנו החדשה . כי על צד האמת לא כתב מנדלי סיפורים כלל , ביחוד לא ספורים גדולים . כל סיפור גדול שלו הוא קובץ של מיני פואמדת בפיל-ןה ( ההדגשה במקור , א ( . ב . - כל פרק מיספר הקבצנים או מיבעמק הבכא' , או אפילו מימסעות בנימין השלישי' , אינו אלא פואמה קטנה ושלמה כזו , שאפשר לקרותה בפני עצמה וליהנות ממנה הנאה אסתטית לכשעצמה . סיפור-המעשה אינו חשוב כאן כלל . בכל פרק כזה מתואר חלק קטן או גדול מן החיים העומדים והקפויים , כמו שנתהוו בנזשך מאות בשנים מסיבות היסטוריות ידועות . והטיפוסים המתוארים בפואמות כאלו אינם טיפוסים פסיכולוגיים ואינדיווידואליים , אלא טיפוסים קיבוציים וחברותיים-לאומיים . באמת אינם באים כלל לשם יחוד-עצמם , אלא כדי לגשם תכונה לאומית ידועה , קו מסויים ומובלט בחייה של האומה . ואילו חייהם הפרטיים , הנפשיים , של טיפוסים אלה מובלעים בחלק מחיי-הכלל , שאך אותם הם באים לתאר , להאיר ולהבליט כאחד . " ( שם , עמי . ( 428 המבקרים המעטים שניסו להוכיח קומפוזיציה מורכבת ברומאנים של אברמוביץ' , מתוך הדגשת השפעת זי אנרים ספרותיים אירופאיים על יצירתו , הצביעו על יניקת סיפוריו מאותם זיאנרים ספרותיים שתבנית עלילתם רפויה . 4 צמח מגדיר את סיפוריו כ " סיפורי-שטח" פיקארסקיים ( וכבר הגדרתו מלמדת על הדגשת רפיפות העלילה בסיפור הפיקארסקי , ועל יחסו השלילי של צמח לתופעה זו . ( מבקרים אחרים מצביעים על השפעות הסיפור החברתי הרוסי ע ל יצירת

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר