הקדמת העורכים

עמוד:XII

חייב אם כן להביא בחשבון את השונות הזאת בפרשנות של הפנומנולוגיה של החרדה ושל אמצעי הטיפול ההולמים אותה . ילדים בגילים שונים יזדקקו ל’פיגומים” התפתחותיים שונים . כך , ילדים בגיל צעיר עשויים להזדקק יותר לאסטרטגיות טיפול התנהגותיות מאשר לאסטרטגיות קוגניטיביות . כמו כן , בגיל זה יהיו אמצעי הטיפול מותאמים לרמתו ההתפתחותית של הילד ויכללו ציורים , משחקים ואמצעי המחשה אחרים , וגם סיפורים . לבסוף , במקרים רבים העבודה הקוגניטיבית תהיה מצומצמת מזו שנעשית אצל מבוגרים , ובמקום תהליך חקר של מחשבות בלתי מסתגלות ואתגורן , תציע אסטרטגיות חשיבה חלופיות . מה › ידוע › על › היעילות › של › טיפול › קוגניטיבי-התנהגותי › בילדים ›? היעילות של טיפול קוגניטיבי בילדים נחקרה פחות מזו של הטיפול במבוגרים . מחקרים על יעילות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בדרך כלל בוחנים התערבות בבעיה ספציפית ומגדירים מטרות התערבות מדידות וברורות . במחקרים אלה מקצים בצורה אקראית מטופלים לטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי ולקבוצת ביקורת ובודקים שינוי בתסמינים בהתבסס על דיווח עצמי , על דיווח של הורים , מורים והמטפל , וכן על מדדים אובייקטיביים יותר , כגון תדירות של התנהגויות מסוימות ושינוי בפעילות . לעתים גם מתנהל מעקב לאורך זמן המאפשר התבוננות בהשפעות ארוכות-הטווח של הטיפול . נערכים מחקרים במקומות שונים בעולם , וחלקם בכמה מרכזי טיפול שונים בו-זמנית ) לדוגמה , מחקרי ה- TADS וה- TORDIA על טיפול בדיכאון בקרב מתבגרים . ) לכן , היכולת להכליל מהממצאים הקיימים טובה יחסית . רוב המחקר הקיים על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים התמקד בהפרעות חרדה ודיכאון , ונמצא שבתום הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בהפרעות חרדה , רוב הילדים כבר אינם סובלים מההפרעה . הטיפול בחרדה יעיל בגילים שונים ואף בגיל טרום בית הספר , ) Hirshfeld-Becker et al ., 2010 ( ובאופנויות שונות ובהן טיפול אישי , קבוצתי וטיפול הורה-ילד . ) In-Albon & Schneider , 2006 ( מחקרי מעקב מלמדים כי השפעת הטיפול נמשכת שנים לאחר סיומו . ) Kendall et al ., 2004 ( הממצאים לגבי הטיפול בדיכאון חזקים פחות . בעוד טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בחרדה משתווה ביעילותו לטיפול תרופתי , ) Walkup et al ., 2008 ( נראה כי יעילותו של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בדיכאון פחותה מזו של טיפול תרופתי . בשני המקרים שילוב הוא היעיל ביותר . ) Kratochvil et al ., 2006 ( קיימים ממצאים עדכניים גם לגבי היעילות של התערבויות קוגניטיביות-התנהגותיות בילדים בבעיות התנהגות , הפרעות אכילה , הפרעות שליטה בסוגרים והפרעות סומטיות . עם זאת , הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי אינו בבחינת תרופת פלא . הוא אינו בהכרח הטוב ביותר לכל הפרעה נפשית , וגם בהיותו הטוב ביותר , אין הוא מבטיח הצלחה מוחלטת . יש גם שיטות טיפול אחרות המבוססות על ראיות מדעיות . לכן , בכל מקרה ומקרה יש לברר , בהתאם למטרות הטיפול , מהם הטיפולים היעילים בבעיה הנדונה ומה ידוע על מידת הצלחתם . חשיבה מסוג זה , בשיתוף המטופל והגורמים המפנים , תוך כדי התייחסות למאפיינים ספציפיים של המקרה , צפויה להניב תוצאות טובות יותר .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר