מבוא

עמוד:12

המדי , שלא נחשב הרבה בעיניהם של חכמי המשנה . 5 רב אחא בר מניומי , האמורא הבבלי בן דורו של אביי , היה אף הוא בן מדינה זו . 6 על ההתייחסות אל טהרת הגזע היהודי במקומות אלה אתה למד מן ההגדרה התלמודית 'מדי חולה , ' וכן מן ההלכה השנויה במחלוקת על קבלת גרים מן ה'קרדויים , * ' ואלה כל הדברים שבתלמוד שאתה מוצא בהם זכר לשם כורדיםתן . אונקלום תרגם 'הרי אררט ' - ' טורי קרדו' , וכן אתה מוצא אצל יוסף בן מתתיהו ב'קדמוניות' . ועוד ידועה האגדה על אברהם אבינו , שישב 'שבע שנים בקרח ' . בתלמוד נזכרה העיר ארבל בלבד 12 כעיר מושבם של יהודים . רשאים אנו להניח , שהתפתחותו של היישוב היהודי במקומות אלה התחילה עם הכיבוש הערבי של בבל . בזמנים קשים נמלטו יהודים לכאן , ומצאו להם מקלט בשרשרות ההרים המבותרים , שבקעות עמוקות מקשות את הדרך אליהם . כן נוצר יישוב גם לרגלי הרי הז ? רוס , בערבה המתפשטת ומגעת עד לחידקל . מתקופה לתקופה היגרו לכאן יהודים מארצות שונות . בדרכים שהתיירים בתקופות השונות היו הולכים ובאים בהן , ג עצם השם 'נחום' הוא אחד השמות המקודשים והנפוצים ביותר בין יהודי כורדיסתן . מפורסם קבר נחום הנביא באלקוש' כפי שנראה לקמן . נחום המדי נזכר שתי פעמים בהלכה ובמשנה ( משנה שבת ב' א ; בבא בתרא ה' ב . ( במקום שלישי נזכר במשנה בנוסח של זלזול : 'וזו טעות שטעה נחום המדי' ( נזיר ה / ד . ( על שלוש הלכותיו בברייתא מוסיף התלמוד / שחכמים אמרו לו 'נשתקע הדבר ולא נאמר' ( בבלי עבודה זרה ז / א . ( לדעת ר' נתן הבבלי ' היה אחד מדייני גזרות בירושלים בסוף הבית השני ' אבל חכמים לא הודו לר' נתן בדבר זה ( כתובות קה' א ; תוספתא בבא-בתרא ראש פרק ט . ( ר' אחא בר מניומי קורא תגר לפני אביי ' ) גברא רבא אתא מאתרין' — 'ממקומנו ממדי' [ רש ;[ י" 'בל מילתא דאמר אמרי ליה נשתקע הדבר ולא נאמר" [ בבלי עבודה זרה ד' ב . ([ על שלא החשיבו חכם מדי זה ולא הזכירוהו בין דייני-גזרות עיין כתובות קה' א . ועיין שם' תוספות' דיבור המתחיל 'דוושיב לה' וגם פירוש המהרש"א' שהרגיש בדבר . נראה שחכמי מדי הביאו הלכות עתיקות' שכבר לא היו נהוגות . » הוא ר' אחא בר מניומי הנזכר לפני כן ( בבלי עבודה זרה ז' ב . ( ובדאי לעיין בתולדותיהם של עוד כמה חכמים מימי התלמוד' שאפשר היו מסביבות אלו . כן נזכר גם 'רבי מר עוקבא הורי בארבלי' ( ירושלמי סוטה דף יט' ב . ( 7 קידושין עא' ב . 8 ירושלמי קידושין פרק ד' דף מג' א ; בבלי יבמות טז' א . וראוי לציין' שר' דוד דבית הלל מזכיר 'כפרים עמוניים ומואביים' ( עמונים ומואבים בצונדור' 'סיני' ' תרצ''ט' עמ' רכב . ( « בראשית ח' ט . 10 ספר א' פרק ד ( תרגום א . שור' עמ' : 19 'הרי קורדוניט . ( ' " בבא בחרא צא' א . 12 ארבל' שהיא ארבל שבבבל ולא זו שבארץ ישראל' ויושבים בה יהודים' היא הנזכרת בשם 'ארבל . ' רבי מר עוקבא הורה בארבל ( ירושלמי סוטה דף יט' ב ; ועיין במילון של יעקב לוי ' ערך -ארבל . ( '

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר