מבוא

עמוד:11

א אץ לך גלות מגלויות ישראל , שרישומה מועט בהיסטוריה היהודית כגלות כורדיסתן . אץ ספק , שמקומה של גלות זו בתחומי מושבה של גלות עשרת השבטים , בקצווי ארץ אשור ובארץ מדי , אותה גלות שפינה הנביא את בניה , זמן לא רב לאחר שגלו : 'האובדים בארץ אשור . ' מסורת היא בידינו , שישיבתם של יהודים בחבל-ארץ זה , ממזרח לחידקל , התחילה עם גלות עשרת-השבטים . מסורת זו נמסרה מדור לדור , למן המאה השתים עשרה ועד לדורות אחרונים . החזיקו בה תיירים ודנו בה חוקרים , ' וגם המסורת המקובלת בידי היהודים היושבים בגלות כורדיסתן היום מקיימת כמה פרטים של מסורת זו . יהודי הכפר רוסינלןה , השוכן בצלעו של ההר הלגוךך , מספרים שהם מצאצאי בני-ישראל שהגלה םנחריב , * ואילו יהודי ג'אלא מאחרים קצת את זמן בואם לאחר גלות נבוזראדן וחורבן ירושליםנ . מסתבר , ששרידים מאותן גלויות נשארו במקומות אלה . זכר ליהדות זו אתה מוצא ב'סםר טוביה' שבכתובים אחרונים , שהמעשים שהוא מספר עליהם אירעו באותם מקומות . * בימי המשנה ולאחריה ראו באזור זה את קצה גבולו של מקום יישוב בניאדם , סופו של עולם . התנא היחיד בן ארץ מדי בסוף תקופת הבית השני היה נחום א 1 סי' אוברמאיר , / Die Landschaft Babyionien עמ' 10 ואילך ; ר' ננימין מטודילה ( הוא מונה בהרי ניסבור את השבטים זבולון / אשר ונפתלי מגלות שלמנאסר ;( רי פתחיה מרגנסבורג במאה הי"ב ; ר' דוד דבית הלל והמומר יוסף וואלף במרוצית הראשונה של המאה הי"ט ; בנימין השני במחצית השנייה של המאה הי-ט . — כולם ביקשו במקומות אלה את עשרת השבטים . 2 במכתב מארבל בשנת תרצ ) ב" א . י . בראוור / קובץ 'מנווה לדוד / ' עמ' רמט ואילך ) נזכר בפר ריסתקה / שתושביו מסורת בידם שהם הם אותם בני-ישראל שהגלה סנתריב . בראוור מזכיר שם / שהיהודים בני אותו מקום מדברים ארמית ולהם שוחטים ובית בנסת' שנבנה לפני שמונה מאות שנה . הוא מוגה את המקום בחבל רוונדוז . ועיין י . בן צבי / אוכלוסינו / עמ' . 230 / 210—198 / 191 נ עי' בראואר / יהודי כורדיסתן / עמ' . 294 בני ג'אלא מספרים / שהם מצאצאי רנייא / היא ה'רנייא' של נבוזראדן / היינו : מזמן גלות ירושלים . « , עצם מקום העלילה הוא במדי הרחוקה , וכל הרוח שבסיפור זה היא רוח יהדות בורדיסתן . הרבה מתיאור מצב היהודים בסביבות אלו / כפי שהוא מסופר ב'ספר טוביה / ' מתאים למה שאנו מוצאים כאן גם בדורות האחרונים . בעניין זה נמצא אתי בכתובים מאמר מפורט . ויש להעיר / שגם בספר 'יהודית' נמצאים רמזים קלים המזכירים יהדות מדית זו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר