מבוא מבוא

עמוד:11

מבוא מבוא זמן קצר לאחר התבססות האסלאם בחצי האי ערב במאה השביעית פתחו המוסלמים במסע כיבושים גדול , ובו עלה בידם לכבוש חלקים נרחבים במזרח התיכון , ובכללם כאלו ששכן בהם חלק ניכר מעם ישראל . כיבוש זה פתח למעשה פרק חדש בתולדות עם ישראל . תקופת המפגש הראשון שבין יהדות לאסלאם מכונה בתולדות עם ישראל ' תקופת הגאונים . ' הגאונים הם ראשי ישיבות סורא ופומבדיתא בבבל וראש ישיבת ארץ ישראל . הם עמדו בראש אותם מרכזים יהודיים , שהנהיגו את עם ישראל ערב הקמת הח'ליפות העבאסית הגדולה , שקמה בבגדאד במחצית השנייה של המאה השמינית . ליהדות הנורמטיבית היה רצף הנהגתי עם הכיבוש המוסלמי , ותוך כדי כך בישיבות בבל שבהנהגת הגאונים נהפכה סמכותו של התלמוד הבבלי לעובדה מוגמרת . והנה דווקא בתקופת הגאונים קמה לצד היהדות הנורמטיבית , שכונתה מעתה היהדות הרבנית , תנועה חדשה - התנועה הקראית . אותה תנועה לא קיבלה עליה את עול ההנהגה הרבנית . לדעתה , הרחיקה הנהגה זו את עם ישראל מהמקרא מלאחר תקופת עזרא ונחמיה בבססה את דת ישראל על התורה שבעל-פה - יצירתם של חז"ל רבת המחלוקות , הנעדרת סמכות אלוהית . על הסמכות שהאצילו חז"ל על דבריהם אומר החכם הקראי יפת בן עלי : ' טענו בזאת : " כך אמרו רבותינו . " ודבריהם : " אמרו רבותינו" אינם ראיה . ' קרא עלום שם מלמדנו על הניגוד שבין תורת משה האלוהית לתורה שבעל-פה , שהרחיקה את עם ישראל מתורתו : ' והשורש הוא משה , עליו השלום , שאמר : " ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" ( דברים יז , י , ( " והאיש אשר יעשה בזדון וגו' )" שם , פסוק יב , ( וכל מה שאמרו פרט לאלו שהם אנשי הכנסת הגדולה , אין לקבלו , מפני שהם נהגו על דרך האמת אך ורק עד לזמנם של עזרא ונחמיה . לאחר מכן אנו מוצאים אותם חלוקים , וכל 1 ברודי , התלמוד , עמ' קסא-קסג . 2 יפת , פירוש לדברים כג , יב , כ"י מכון , ג , 41 דף 219 א : ' ידעון פי ד'לך כד'א קאלו רבותינו . פליס קולהם אמרו רבותינו חג . 'ה'

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר