הסיודוס ויצירתו

עמוד:12

כל צדדי החיים וההוויה , את הגוף ואת הנפש וגם את הימורים , את התלאה ואת המוות . האלים השולטים בעולם רומאנטי זה טובלים בזוהר נצחים , וכל עב לא יקדיר את רקיעיהם הבהירים . אפום זה נוצר ביוניה , באסיה הקטנה , והוא צמח על קרקע עשיר של חיי מלכים ואצילים , גיבורים שואפי- כיבושים ורודפי-תהילה , סוחרים עוברי-ימים , מחפשי עושר וכל ^ כיות חמדה , אוצרות כמוסים בירכתי תבל , וסקרנותם לא תדע ק ) בעה . אפוס זה מפעם אותו הדמיון העליז , היוצר , הקולט ומעבד כל סיפור משובב נפש , כל אגדה המכניסה את האדם למסתרי ההוויה , והוא רחב יריעה וגדול מידות , גומא מרחקים ומעמקים , ואמת הבנין שלו הוא הסיפור הרחב , השוטף , שאין מעצור לפניו . אחר ושונה מכל הבחינות הוא הפן השני , האפוס השני , שהיוונים הקדמונים העמידוהו בצד האפוס ההומירי והעריצוהו לא פחות ממנו-הלא היא יצירתו של המשורר האיכר הסיודומ , 'מעשים וימים / ו'תיאוגוניה . ' תכליתן של שירות אלה אינה לספר , לשעשע , להנעים לשומע ולענג את רוחו , אלא להורות וללמד , להדריך במעגלי החיים והעולם , לנטוע עמוק בלבבות את הכרת הצדק והיושר , להביא את האדם לידי ידיעת המציאות על שני יסודותיה : מציאות עולם האלים-תורת האלים , ומ ציאות חיי האדם ותנאי קיומו - תורת האדם . אפוס זה הוא אפוא 'ריאליסטי' בשני חלקיו , גם בחלק העוסק באלים וגם בזה המטפל ב'מעשי אנוש , ' וקרקע גידולו איננה תרבות מלכים ואצילים , לוחמים וגיבורים , אלא תרבות האיכר העובד עבודה קשה ומוציא בזעת אפיו לחם מן הארץ , המושך בעול החיים , בחובותיהם ובסבלותיהם , ואץ לבו פנוי לבטלה ולשעשועים . תנאי המציאות הקשה של החקלאות הקדומה תובעים מן האדם עבודה ויגיעה , אחריות ורצינות , חריצות והתמדה , שיקול דעת וזהירות . לא הליכה בגדולות ושאיפה לגדולות , אלא הסתגלות לתנאים הריאליים , הכרתם והשלמה אתם -זה הוא מה שנדרש מן האדם העובד , הרוצה לקיים את עצמו ביושר . גם יחסי האדם בחברה כלפי קרובים , שכנים וידידים מן הדין שיהיו מושתתים על אותם היסודות עצמם : מעשיות , תועלתיות , הדדיות . גם הצדק והיושר , שקיומם עצמאי והם שייכים למערכת האלים , הרי עיקרם שהם משמשים לתקנת החיים ולשיפור קיומו של האדם . אפוס זה לא הדמיון היוצר והפורה מעמידו , מפעמו ומחייה אותו , נ , על 'מק הרק ' ?!! ' ראה להלן / ע 22 ' » יאילן . *

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר