מבוא א. מהות האדם ומעלתו

עמוד:11

אב ואם לגוף בארץ , ומשמע שבכל התחומים , בין למעלה בין למטה , מזכר ונקבה בא ונמצא הכל' . האם והאם שלמעלה הם תפארת ומלכות , כלומר הנשמות הן ילידות הזכר והנקבה שבעולם הספירות . ציורים אלה וכיוצא בהם מורים , שהנשמה נתפסת בספר הזוהר כניצוץ אלוהי ממש , כישות הקרובה לאלוהות קירבה סובסטנציא לית , שלא כשאר הנמצאים , ואפילו ההיכלות והמלאכים העליונים ביותר , שאינם אלא התפשטות לא אלוהית , השתלשלות אצילותית מן הספירה האחרונה . הנחת מהותה האלוהית של הנשמה גם בהווייתה האנושית מובעת בניסוח חריף בדברי ר' משה די ליאון : 'ח ' ואם הנשמה היא בצלם אלהים והיא נגזרת ממנו , היאך הוא ית' דן לעצמו לעצם מציאות הווייתו , שהוא דבר שלו ממש . 'ז ר' משה די ליאון ראה בהענשת הנשמה כמעין הענשה עצמית של האלוהים , שהרי הנשמה היא 'עצם מציאות הווייתו' של אלוהים . בספר הזוהר מודגש , שהנשמה האלוהית היא עצם האדם , והגוף אינו אלא לבוש חיצוני , שאינו שייך כלל למהות האנושית העצמית . ' כשנברא אדם מה כתוב בו ( איוב י , יא : ( "עור ובשר תלבישני" וגו . ' אם כן האדם מהו ? אם תאמר , שאינו אלא עור ובשר ועצמות וגידים , לא כך , שהרי ודאי האדם אינו אלא נשמה , ואלו שאמר [ בפסוק : [ עור ובשר עצמות וגידים , כולם אינם אלא מלבוש בלבד , בגדים הם לאדם ואין הם אדם , וכשאדם זה מסתלק מתפשט הוא מאותם בגדים שלבש' a בנוסחו העברי של מאמר זה בכתבי ר' משה די ליאון מובעת נשמתיותו של האדם אפילו בצורה חריפה יותר י 'ואם העור והבשר הם מלבוש עיין מי הוא האדם , כי הוא פנימה מן המלבוש ... ואמנם כי האדם שהוא בעולם הזה אינו אדם זולתי בהתחבר שלושה דברים בחיבור אחד להיותו דוגמת אדם , והם נפש ורוח ונשמה ... וכשמת אינו מת האדם , זולתי שמתפשט מן המלבוש . « ' הווי אומר , ששורש ההוויה האנושית העצמית נעוץ באלוהות . 10 זוהר ח"ג קעד ע"ב . 11 ספר הנפש החכמה ( בזילאה שס"ח , ( חלק ב , גיליון ג , דף ד ע"א . ועיין ג . שלום Major Trends in Jewish Mysticism : ( ירושלים , ( 1941 עמ' . 236 12 זוהר ח"ב עה ע"ב—עו ע"א . ועיין שם ח"א כ ע"ב . 13 ספר שקל הקודש ( לונדון , ( 1911 עמ' . 34—33 ועיין ספר הנפש החכמה , סוף סימן כא , גיליון יד , דף ב ע"א .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר