מבוא א. מהות האדם ומעלתו

עמוד:10

כמתכונתם , כגון : 'כל העולם לא נברא אלא בשביל זה [ אדם ירא שמים . * ' [ אדם הראשון היה 'כיחידו של עולם' יי , ויכל זמן שאדם חי אימתו מוטלת על הבריות' . אולם המקובלים לא הסתפקו בקביעת מעלתו העליונה של האדם בעולם הזה , שאפילו הרמב"ם הודה בד . במקצת י אלא הפליגו להורות , שמעלת האדם היא בהיותו עשוי כדמות הספירות האלוהיות , ובייעודו ויכולתו להקנות שלמות לכוחות האלוהות בהשגת שלמות לעצמו . מעלות אלה כרוכות באמונה , שמקורה של נשמת האדם הוא באלוהות עצמה , בעולם הספירות . נמצא , שתורת האדם הקבלית מבוססת על שלושה יסודות : ( א ) מקורה האלוהי של הנשמה ; ( ב ) הוויית האדם כדמות הספירות ; ( ג ) השפעת האדם בתחום האלוהות . [ 2 ] יחסי המקור והתולדה בין האלוהות לנשמות מתוארים בספר הזוהר בסמלים שונים . סמל אחד הוא : זרימת הנשמות בנהר האלוהי . ' אמר רבי יצחק : הכל הוא למעלה , שהרי משם יוצאות נשמות לארץ זו , והיא מוציאה אותן ונותנת לכל , משום שאותו נהר המושך ויוצא הוא נותן ומכניס נשמות לארץ זו , והיא לוקחת אותן ונותנת לכל' ' ) מעלות נר"ן . ( ' הנהר הוא ספירת בינה או יסוד , מקור הנשמות או הצינור להעברתן , והארץ היא ספירת מלכות , השכינה , המקבלת את הנשמות מלמעלה ומורידה אותן . בציור אחר מתוארות הנשמות כציפורים הפורחות מאילן שבעולם הספירות . 'נשמה של [ אדם ] מישראל יוצאת מתוך גופו של אותו אילן , ומשם פורחות הנשמות לתוך ארץ זו , תוך מעיה לפני לפנים' . האילן הוא ספירת תפארת או יסוד , שמתוכה פורחות הנשמות לשכינה ונקלטות כזרע במעיה . בכך יש נגיעה לציור האחרון , שאעמוד עליו כאן , לסמל הלידה . 'וסוד הדבר למדנו , שמשמע שאב ואם יש לנשמה כמו שיש 4 ברכות ז ע"ב . 5 בראשית רבה , פרשה כא , ה . 6 שבת קנא ע"ב . 7 מורה נבוכים , חלק ג , פרקים יב—יג . 8 זוהר ח"א יג ע"א . 9 ייתכן שבמאמר זה מסמל האילן את מערכת הספירות כולה וגופו של האילן הוא תפארת .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר