פתיחה

עמוד:9

זיקתה לפליאה הראשונה נדונה שיטת מחשבה , ומידת הפליאה וטיבה , המפרנסים אותה , מייחדים את פניה . ניתוח דברי הקדמונים מלמדנו , שיש הבדל בין שיטת המחשבה המתחילה בפליאה כ"אן כי" או "פרינצי פיום , " כלומר —כראשית ויסוד ( אפלטון , ( לבין שיטת מחשבה , שבה הפליאה היא התחלה בזמן בלבד , שיש לפענחה ולסלקה ( אריסטו גרס כנראה כן . ( המאבק בין טיפוסים אלה של התכוונות האדם לעולם עדיין הוא מגופי עיסוקה של הפילוסופיה בימינו , וכפי שיתברר בספר — הוא מקור למבוכת הדור וגם 9 תח לריפוי , להגות , שיש בה משום תראפיה אישית וציבורית . בשערו הראשון דן הספר בתופעה שכיחה , בהתפלאות ( השתאות , ( בהנחותיה , במיבנה ובפעולותיה . הפליאה נקראה "ראשית הפילוסופיה . " ניתוח הנחותיה מגלה שיש בה אפשרות חשובה לתיאוריה ביקורתית . מבחינה פסיכולוגית הפליאה היא הפתעה , פריצת הרצף , המערערת סדרים וסותרת זהות . העיון הפילוסופי השיטתי בפרשת הפליאה מבסס את מסקנותיו גם מבחינה היסטורית : הוא דן בבעיית הנס בדתות , בפילוסופיה ובמדעים . בעיון זה מתגלים דרכי התפייסות בין הנגלה והנסתר , בין המופלא והפלא . סופה של פרשה ראשונה זו דן בפלא התהוות האישיות , בסוד התפייסות רצון הייחוד עם רצון היחדות , שהוא סוד האושר . השער השני דן בחשיבה ובדרכיה להשתלט על העולם על ידי קביעת " עובדות" וניצולן לתכליות נרצות . בו מתבארת מהותה של החשיבה מבחינה פנומנולוגיה על שלוש סגולותיה העיקריות 1 התכוונות , דו אנפיות ורפלקסיה ביקורתית , כן מתוארים בשער זה סוגי הראציונליות ותולדותיהן בפילוסופיה . עיקרה של פרשה זו הוא מידגם פונקציונלי של עשר פעולות החשיבה . נדונים כאן ענייני הכללה , הסברה , התאמת אמצעים לתכלית , הבנת משמעים ופירושם , מתן הדעת על הזמן והמקום , בחירה וברירה , פיתוח אסטרטגיה , בהירות ומפורשות במחשבה ובהבעתה , חיזוי ומערכת

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר