שלושה־עשר הספרים הקנוניים

עמוד:11

דזה' כוללים גם את 'ספר המוסיקה' ( יו'אה ג'ינג , ( אבל היצירה הזאת אבדה ולא זכתה להיכלל בקנון . בשנת 136 לפנה"ס הכיל הקנון את ' חמשת הספרים' בלבד : 'ספר התמורות , ' 'ספר המסמכים , ' 'ספר השירים , ' ' דברי ימי האביב והסתיו , ' ו'הטקסים . ' לא היו לא 'מאמרות' ולא 'מנציוס . ' ברור אפוא שהיה צורך באסופה תקנית ואחידה של טקסטים . בשנת 213 לפנה"ס , בתקופת שלטונה של שושלת צ'ין 206-221 ) לפנה"ס , ( הורה ראש ממשלתה הידוע לשמצה של קיסרות צ'ין , לי סה ( מת ב 208 לפנה"ס , ( להעלות באש את כל הספרים העתיקים , ובהם גם ' ספר המסמכים' וחיבורים פילוסופיים אחרים , בטענה שהם מערערים את סמכותה של השושלת החדשה . הוא חס רק על ספרים שעסקו בחקלאות , ניחוש ורפואה וכן על רישומי דברי הימים למדינת צ'ין . הספרים שהיו שמורים בספרייה המלכותית בבירה ניצלו אמנם מגזרותיו של לי סה , אבל שבע שנים לאחר הדברים האלה אבדו גם הם כשנבזזה עיר הבירה במלחמת האזרחים שהתלוותה לנפילת השושלת . לא קל היה לקבוע קבוצה תקנית של טקסטים לאחר החורבן שנגרם עם חילופי השושלות . קטעים מכל מיני מהדורות שבו והופיעו והפרשנות שנלוותה להם לא היתה אחידה , ולא אחת הטילו המלומדים ספק במהימנותם של הטקסטים האלה . הדברים הסתבכו עוד יותר משנתגלו חיבורים שנכתבו לפני תקופת צ'ין . כל ימיה של שושלת האן ובמאות השנים שלאחריה ניטשו אפוא פולמוסים חריפים בין אנשי ספר בשאלה אילו מן החיבורים אמתיים ואילו מהם מזויפים . בייחוד היו שנויים במחלוקת 'ספר המסמכים' ו'דברי ימי האביב והסתיו , ' וסוגיות המהימנות לא יושבו אפילו בשנת 175 לספירה , משנחקקו על לוחות אבן כל הספרים הקנוניים , כנראה כדי לקבוע במסמרות את נוסחם הסופי לדורות הבאים . לא נרחיב כאן את הדיון בשאלות של מהימנות לעומת זיוף . כדי להבין את מהותם של הספרים הקנוניים במסורת הרוח והספרות הסינית חשובה יותר העובדה שבימי שושלת האן כבר היה המושג 'חמשת הספרים' רווח למדי . מפעם לפעם מוזכרים גם 'שבעת הספרים , ' שבהם נכללו גם ' מאמרות' ו'ספר כיבוד אבות' ( שיאו ג'ינג . ( בתקופה מאוחרת יותר , בימי שושלת טאנג , ( 906-618 ) לאחר שהתגבשו המבחנים הקיסריים שלפיהם גייסו עובדים למערך הפקידות האזרחי , נדרשו המועמדים למשרות הבכירות להכיר היטב את 'תשעת הספרים הקנוניים . '

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר