1. המסע אל האני

עמוד:13

. 1 המסע אל האני התיזה הראשונה והעיקרית שאותה אציג בחלקו הראשון של ספר זה תטען כי הפילוסופיה של קירקגור היא ניסיון להבין את קיומו הקונקרטי ומשמעותו . הפילוסופיה של קירקגור היא , אפוא , התמודדות הביוגרפיה שלו , היא המסע של קירקגור אל עצמו . קביעה זו אינה טענה רק אודות המניע והמקור של הפילוסופיה של קירקגור , אלא גם אודות האובייקט האחרון שלה . ניתן לומר שקירקגור האיש הוא האובייקט האמיתי של פילוסופיה זו . מיקוד זה בקיום הקונקרטי , בפירושו ובמשמעותו , מופיע כבר ברשימותיו של קירקגור מקיץ ' . 1835 ברצוני לפתוח בביסוסה של התיזה תוך התמקדות בקטע היומן . 1 A 75 ( 5100 ) ניתוח קטע זה מגלה , כי היסודות המרכזיים שיופיעו בצורה מפורשת בחיבוריו וברשימותיו של קירקגור , מצויים כבר כאן באופן ראשוני ועמום , דבר המצביע על כך שהפילוסופיה של קירקגור היא פעילות של הנהרה ( אקספליקציה ) גוברת והולכת של יסודות ראשוניים , שאת משמעותם נכיר בהמשך . קירקגור קובע בצורה נחרצת , כי האדם הוא האובייקט הראשוני של ההכרה , 'ראשית , חייב אדם ללמוד להכיר את עצמו לפני שהוא מכיר משהו אחר' ( יומנים , כרך , 5 עמ' . ( 37-36 אולם מה פירושה של אותה הכרה עצמית ? במקום אחר באותו קטע כותב קירקגור : 'מה שנחוץ לי 1 ראה יומנים , , 1 A 72 June , 1 1835 ( 5092 ) ושם , I A 75 August , 1 1835 ( 5100 ) ( המספרים שבסוגריים מציינים את מספרי הקטעים בתרגום האנגלי בלבד ואינם מופיעים במקור הדני . לפיכך , כשההפניה היא למקור הדני של היומנים לא יופיע המספר שבסוגריים . ( ראה עוד מלנטשוק 4 ל , 19 עמ' . 12 פרק א צעדים ראשונים

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר