פתח דבר: האתיקה של המפגש עם ה"זר"

עמוד:9

פתח דבר : האתיקה של המפגש עם ה " זו " רבקה פלדחי חורף 2002 לא זימן לכאורה עת טובה לפתיחתו הרשמית של פרויקט מחקר חדש במכון ון ליר בירושלים . הימים היו ימים של בעתה , ימים שבהם סולק הדיבור מן השיח בין ה"אני" ל"אחר" בעיר הזו . מעשים קיצוניים , ממשיים וסמליים , החליפו כל סוג אחר של תקשורת : בניית החומה שכונתה "גדר" ופרמה עוד קצוות של עולמות חיים מזה , ופצצות אנושיות בדמותם של מתאבדים שהפכו את גופם לכלי של הרס ומחאה מזה . דומה היה שהדיבור ניתק , ואין עוד מקום שאפשר להשמיע ממנו אפילו זעקה . ובכל זאת , באותם ימים ממש התכנסה קבוצה של חוקרים - קבוצה בין תחומית , בין דורית ואף בין תרבותית - לדיון וכתיבה על אודות "רוסים בישראל . " דחיפות הנושא היתה ברורה לכול . ואולם בשעה שהשיח הציבורי התמקד במחיקה אקטיבית של השיח עם האחר הפלסטיני בתואנה ש"אין פרטנר , " לא היה ברור אם יש נכונות של החברה הישראלית לפתוח את עצמה לדיאלוג רציני על הפרדוקסים והעימותים בתוכה . בפתח דבר זה לאסופת המאמרים אתאר בקצרה אה סיפורה של קבוצת החוקרים שהתכנסה במכון ון ליר בירושלים והתמידה בעבודתה במשך שלוש שנים . לא במקרה בחרתי לעשות זאת אגב הדגשה של הוויכוחים הסוערים בין חוקרי הקבוצה . בסופו של דבר הניבו ויכוחים אלו תוצר תיאורטי שהתגבש במסה של יוליה לרנר על הכוח הפרגמטי של תרבות בהגירה . במסה זו היא השכילה לעבות את התוכנות התיאורטיות שהביאה עמה באמצעות ניתוח שורה של מחקרים המהווים את הכרך שלפניכם . הצוהר שאפתח אני לקריאה במחקרים אלה התגבש לכלל עמדה עקרונית יותר שאותה אכנה האתיקה של המפגש עם הזר . הקבוצה שהתכנסה בחורף 2002 מנתה חמישה עשר חוקרים ממגוון תחומים : היסטוריה , מדע המדינה , מדעי התרבות , סוציולוגיה , חינוך , פסיכולוגיה , ספרות ובלשנות ' . ואולם לא ההתפלגות הדיסציפלינרית התוותה את קווי המתאר של המחלוקות שהתפתחו בפגישות החודשיות . הישראלים הוותיקים היו מיעוט בקבוצה שלנו - ארבעה מתוך חמישה עשר . את רוב רובו של המחקר עשו הישראלים " הרוסים" ( או "הרוסים" הישראלים . ( הצעירים - היינו תלמידי מחקר לתואר שני יעקב רואי ; אריק כהן ; יגאל דולפין ; אירינה טחטתבה ז"ל ; יצחק ברודני ; דימיטרי סגל ; נינה רודניק ; אלון ויינר ; מאשה בומן ; סוניה סולומוניק ; גליה פלוטקין ; אינה לייקין ; יוליה לרנר . נורית שלייפמן ואני ריכזנו את הפרויקט מתחילת דרכו . בעגה הישראלית המהגרים מרחבי ברית המועצות לשעבר מכונים "רוסים . " הביטוי הכולל "רוסים" מתייחס למהגרים ועולים דוברי רוסית בישראל - יהודים , יהודים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר