פרק ראשון מ'ביקורת התבונה הטהורה' עד ל'ביקורת התבונה המעשית'

עמוד:ט

של הדיון של 'ביקורת התבונה הטהורה . ' אחד ממושגי הגשר שבין מה שבתוך הגבולות לבין הנהייה לעבור את הגבולות הוא המושג של נדרשות המופיע ב'ביקורת התבונה הטהורה . ' אם מצויים חוקים מעשיים , נאמר שם , 'שהם הכרחיים מכול וכול ( החוקים המוסריים —(הרי הכרח הוא שאם הללו מניחים מראש מציאות כלשהי כתנאי לאפשרות של כוחם המחייב , תהא מציאות זו נ ד רשת ; ההנחות הנדרשות הן בגדר של אידיאות במובן המוגדר של המושג הזה , כלומר מושגים שלעולם לא יהא מצוי ניסיון כלשהו התואם אותם . 10 אידיאות אלה הן בעלות מעמד מכוון ( ריגולאטיבי ) בלבד , וב'ביקורת התבונה הטהורה' מונה קאנט גם את כל ציודה של התבונה שאפשר לקרוא לה 'פילוסופיה טהורה , ' וציוד זה עניינו חופש הרצון , מציאות אלוהים וקיומו של העולם הבא , קיום המתנסה כשאלת האלמוות של הנפש . בנוסח זה מופיע עניין מרכזי זה בסוגיה של דרישות התבונה המעשית הטהורה ב'ביקורת התבונה המעשית . ' דומה שדי בדוגמאות אלה כדי להעמידנו על כך , שמסכת הבעיות של 'ביקורת התבונה המעשית' טבועה בתוך המסכת של 'ביקורת התבונה הטהורה . ' 'ביקורת התבונה המעשית' כאילו נוטלת את המובלע ב'ביקורת התבונה הטהורה' ועושה אותו אבךפינה לדיון מקיף ושיטתי , שהוא מבחינה זו גם משלים מבחינה ספרותית את האמור ב'ביקורת התבונה הטהורה . ' בעניין זה כרוכה גם סוגיה ספרותית שפרשנים וחוקרים עמדו עליה . יש סברה שקאנט רצה להכליל את הדיון הפרוש ב'ביקורת התבונה המעשית' במהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה , ' שהיא המהדורה שיצאה לאור , כאמור , אך שנה אחת בלבד ( 1787 ) לפני הופעתה של 'ביקורת התבונה המעשית' בדפוס . ( 1788 ) יש רגליים לסברה , שחל איחור טכני כלשהו בהופעה בדפוס של ביקורת שנייה זו . מכל מקום , בהודעה שעתידה לצאת לאור מהדורה שנייה של ' ביקורת התבונה הטהורה , ' הודעה שנתפרסמה ביום 21 בנובמבר 1786 בכתב עת שיצא ביינה ( Jena ) בשם Allgemeine Literaturzeitung נאמר בפירוש , שאל המהדורה השנייה ייתוסף חלק של ביקורת התבונה המעשית הטהורה . אלא שלא כך קרה , ואולי לא קרה כך מטעמים ספרותיים , או מפני שקאנט ביקש להתייצב במישרין מול טענות ביקורת שהועלו נגדו . המהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה' אינה מכילה את הביקורת של התבונה המעשית הטהורה . ספר נפרד בשם 'ביקורת התבונה המעשית' יצא אפוא , כאמור , לאור שנה לאחר המהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה' . שם הספר אינו מכיל את 9 שם , עמ' 1 ° postuiiert , 322 שם , עמ' ? , . 316 שם , עמ' . 343 12 שם , עמ' . 393

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר