מבוא

מתוך:  > פרקי ישעיהו > מבוא

עמוד:9

והנמרץ בשנות הארבעים של חייו , שיזכה למקום הראוי לו בזכות עצמו . ברוח חידושו הפרשני המאוחר ניתן לומר כי גם פירוש זה הוא בחינה מן הבחינות השונות המתגלות בתורתו של הרב מרדכי ברויאר . loon נחלק לשישה פרקים - שכל אחד מהם עוסק בפרק מנבואתו של ישעיהו . לעתים בא מבוא בראש הפרק , הקובע מה מקומו של הפרק במארג נבואות ישעיהו . במבוא לפרק א' באה הטענה כי הפרק הזה מקביל לפרק הקדשת הנביא ( פרק ח ומשקף אותו לכל פרטיו . במבוא לפרקים - 'ג ד' נאמר כי זוג הפרקים הזה הוא המשך לנבואת פרק א ' . שם מוכיח הנביא את ירושלים על חטאה ואף מקונן על העונש העתיד לבוא עליה ; ואילו עתה , בפרקים ד- 'ג ' הגיעה שעת הדין , השלמת הפורענות , שסופה הגשמת הנחמה והשבת שופטי ירושלים כבתחילה . גופו של הספר הוא הדיון הפרשני , וזה מבוסס על קריאה צמודה , ועשוי לפי יחידות טקסט של פסוק או קבוצת פסוקים המצוטטים בראש כל יחידה . המאפיין הבולט ביותר של הפירוש הוא חשיפת הקשרים הלשוניים הפנימיים בין הפסוקים ובין יחידות הנבואה , והסבר משמעותם . הכותב מצביע על עושר של קשרים לשוניים - הופעות חוזרות של מילים משורש אחד , שורשים קרובים במשמעותם , מילים מנוגדות זו לזו , ולעתים אף אליטרציות ומשחקי צלילים - ולאור כל אלה הוא מצליח לטוות את המהלך הרעיוני של היחידה , ואת המבנה של הנבואה כולה . הערות השוליים מבססות את המהלך הרעיוני שהותווה בגוף הפירוש , ודנות לעתים גם בפירושים שהציעו פרשנים קדומים ומאוחרים . כאן הוא בדרך כלל מקומם של הדיונים הלשוניים והסמנטיים , העוסקים במילים הקשות ובדרכי פירושן , ולפעמים נידונות גם שאלות פרשניות הקשורות בטעמי המקרא ובמסורה . ההתייחסות לדעות השונות בפרשנות איננה עומדת כמטרה כשלעצמה , והדיון באפשרויות הפירוש השונות מובא כרקע וסיוע לקו העיקרי המוצע בגוף הפירוש . כדרכו בשאר חיבוריו הפרשניים , אין הרב ברויאר נוקב בשמותיהם של הפרשנים הביקורתיים שעיין בפירושיהם ; לעתים הוא מביא פירוש בשם "המפרשים החדשים" ומתייחס אליו . מתוך העיסוק בפסוקים הנידונים עולה לפעמים הצורך בדיון מקיף , בעניין הקשור לפסוקים רבים במקרא . במקרים האלה באה הפניה בהערת שוליים , והדיון גופו בא בנספחות שבסוף הפרק . באמצעות הדיונים המגוונים האלה , הספר חורג לא פעם מן המסגרת המצומצמת של ששת פרקי הנבואה , אל עבר

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר