מבוא

מתוך:  > פרקי ישעיהו > מבוא

עמוד:8

כל ימיו חי הרב ברויאר בתחושה ובתודעה שעליו להשלים את משימתו בעולמו ולהוציא לאור את חידושי התורה שנתגלו לו . התכנית של החיבורים והמאמרים שעליו עוד להוציא לאור עמדה כנגד פניו , וכל ימיו חשש שמא לא יספיק , שהרי 4 אין אדם יודע את יומו . לאור כל זאת מוזרה כפליים העובדה שמעולם לא דיבר מילה וחצי מילה על תכניתו להוציא לאור את פירוש ישעיהו . על פי בקשתו של פרופ' יוחנן ברויאר , בן המחבר , מסרה הוצאת 'תבונות ' את כתב-היד של פירוש ישעיהו לשני קוראים מומחים , ושניהם המליצו לפרסמו . שניהם ציינו כי מצאו בפירוש הזה פרשנות פשט קפדנית ויסודית , הסברים ברורים למבנה הנבואות ולקשרים בין הנבואות השונות , וזאת לצד מבט מקיף על התנ"ך כולו ועל 'מהלכי רוחב' בנבואותיהם של נביאים נוספים . מי שמכיר את כתביו של הרב ברויאר יוכל לזהות בחיבור הזה יסודות וניצנים שפותחו בכתביו המאוחרים יותר ; אולם במקומות מסוימים נראה שדווקא גרסת הביכורים שכתב עולה בבהירותה ובמלאותה על מה שנכתב בעקבותיה . יותר מכול ניכר פה הפירוש השיטתי של הנבואות , פסוק אחר פסוק , בקריאה צמודה של הנבואות , תוך חשיפה של הזיקות הלשוניות והרעיוניות שבכתובים . הוצאת ' תבונות ' קיבלה את דעתם של הקוראים , והחליטה להוציא את החיבור לאור . הסבר ליחסו של הרב ברויאר לפירושו לישעיהו הוצע כבר לעיל , ב'פתח דבר : ' הרב ברויאר ראה את עיקר חידושו ב ' שיטת הבחינות ' שגילה בתורה , הוקסם מן העושר שנתגלה לו בתורת ה' בדרך זו , והפנה את כל כוחו הפרשני והיצירתי לכיוון המסעיר שנגלה לעיניו . בדרך החדשה שמצא פירש את מעשה בראשית ואת פרשת המבול , את עליית אברהם לארץ הבחירה ואת מכירת יוסף , את מכות מצרים ואת מעמד הר סיני , את פרשיות עבד עברי ואמה עברייה ואת מצוות חג הפסח וחג המצות והבאת העומר ממחרת השבת . כללו של דבר : את כל 'פרקי מועדות' ו ' פרקי בראשית , ' ולימים גם את 'פרקי מקראות ' שבכל ארבעת חומשי התורה האחרים . מדי פעם פירש גם פרקי נבואות מישעיהו ומהושע ומשאר נביאים - אולם מפירוש מקיף ושיטתי לספר ישעיהו כולו משך את ידו ; ובפירוש החלקי של כמה פרקים בלבד - לא ראה יצירה שהגיעה שעתה לפרסום . ואף על פי כן , ראוי הוא חיבור הביכורים הזה של הרב ברויאר הצעיר , החריף . 4 באחד ממכתביו הפציר הרב ברויאר בהוצאת 'תבונות' שתחליט אם ברצונה להוציא לאור את ספרו החדש פרקי מקראות , וכתב : "בשום פנים אינני יכול להסכים שהוצאת הספר לאור תימשך זמן רב . אני אמנם זכיתי ב " ה כבר היום לאריכות ימים , אולם לאו בכל יומא איתרחש ניסא , ואין לי שום חוזה עם החותך חיים לכל חי על אורך ימיי ושנותיי " ( מכתב פרטי אליי מיום כ " ח בסיוון תשס '' ב . (

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר