פתח דבר

עמוד:5

פתח דבר פירושיו של אבא למקרא שנתפרסמו עד כה עוסקים רובם ככולם בתורה . לראשונה מתפרסם כאן פירוש שלו לספר מספרי הנביאים . ואלה תולדות הפירוש הזה : זכור אני שבמשך זמן מה ( כמדומני סביב שנת תשכ " ו , ( היה אבא עסוק בכתיבת פירוש לספר ישעיהו . ואולם משנת תשכ"ז ואילך השקיע עצמו בעבודות אחרות , ופירוש זה לא ידעתי מה היה לו . מעולם לא עלה הדבר בשיחותינו . לאחר פטירתו של אבא בו ' באדר תשס '' ז ניגשתי לסדר את מגירותיו ולבחון אם נשארו בהן כתבים שלא נתפרסמו . להפתעתי מצאתי פירוש שלם ושיטתי לששת הפרקים הראשונים של ישעיהו , מועתק לכתב יד נקי ובחלקו גם מודפס במכונת כתיבה . באתי בדברים עם הוצאת 'תבונות , ' שכבר הוציאה ספרים אחדים של אבא והיא בית טבעי להגותו ולפרסומיו . הצעתי לבחון את הפירוש ולראות אם לאחר יותר משנות דור עוד עמד טעמו בו וריחו לא נמר . הפירוש נמסר לקוראים-מעריכים והללו הביעו התלהבות רבה . לפיכך הוחלט לפרסם את הפירוש לאחר עריכה והתקנה בידי פרופ' יוסף עופר . עד יומו האחרון היה אבא מלא מרץ ורצון לחדש ולפרסם . מדוע עזב את פירוש ישעיהו ולא הזכיר אפילו ברמז מחשבה לפרסמו ? אפשר שהדבר נעוץ במקרה . כשעמד באמצע פירושו הוצע לו להתקין את נוסח המקרא . לצורך כך עזב את פירוש ישעיהו , והואיל ועזב עזב . ואולי הדבר נובע גם מדרכו הפרשנית שהלכה ונתבררה לו בשעה שכתב את הפירוש הזה . דרכו של אבא להרחיב בפירושו , לכלול את כל הפרטים ולבנות מכולם בניין מרהיב . מתוך כך נתארך הפירוש עד ששישה פרקים של ישעיהו נתפרשו על פני ספר שלם . משנוכח לדעת שזו דרכו , ורק בה תשקוט רוחו הפרשנית , הבין שפירוש שלם ושיטתי , הזוקק התעלמות מפרטים , לא יהיה לפי רוחו . ואכן , עם השנים כתב על פרשיות רבות ופירשן לפי דרכו , אך לא כתב עוד פירוש שיטתי לספר שלם . סגנונו המיוחד של אבא ממלא את הפירוש הזה באופן חזק ובולט יותר מכל כתביו . לא רק הקצב והלשון מצטלצלים כשירת המקרא , אלא הדברים כולם

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר