מבוא

עמוד:7

מבוא תורת הגמול היא מאבני היסוד של אמונת המקרא . המקרא מרבה לעסוק ביחסי הבורא והאדם ' הבורא מצווה ודורש ציות , האדם נדרש לקיים את הציווי . הנחה יסודית של המקרא היא שהאדם מקבל גמול טוב על פעולותיו החיוביות ועונש על חטאיו . הנחת יסוד נוספת היא ההשקפה שהשגחת האל על ברואיו יסודה במידת הצדק , וה' מנהיג את העולם על פי משפט צדק . אחד העקרונות הנובעים מתורת הגמול ומהנחת משפט הצדק הוא העיקרון המכונה ' מידה כנגד מידה . ' תורת הגמול בכללותה מניחה שמעשה גורר אחריו תוצאה מתאימה : חטא גורר אחריו עונש , מעשה טוב גורר אחריו גמול . עקרון המידה כנגד מידה דורש יחס של התאמה בין המעשה ובין התוצאה . ככל שברור יותר היחס בין החטא והעונש , או בין המעשה הטוב והגמול , כך ניכרת יותר השגחתו וצדקתו של האל . המושג מידה כנגד מידה מוכר היטב . ברם , ניסיון בירור המושג מוביל לשאלות רבות , שהתשובה עליהן תעלה רק מתוך בדיקה מקיפה של מאות הופעותיו בסיפור המקראי . להלן מקצת השאלות בהן יעסוק הספר : האם כל סיפור מקראי העוסק בענייני שכר ועונש מכיל את עקרון המירה כנגד מידה נ האם יחסי גמול במידה כנגד מידה מתקיימים רק בין ה' לאדם , או גם בין אדם לרעהו ? האם קיים במקרא מקרה שבו גומל האדם לה' במידה כנגד מידה ? באלו אמצעים ספרותיים , ישירים או עקיפים , משתמש המקרא על מנת לעצב את עקרון המידה כנגד מידה ? והשאלה העיקרית.- מהי המגמה של עיצוב סיפורים באמצעים סגנוניים הרומזים למידה כנגד מידה ? במהלך הספר נעקוב אחרי גיבורי המקרא 'הטובים' ו'הרעים , ' שלעתים מקבלים שכר ולעתים נענשים , ונחשוף את האמצעים המגוונים המשמשים את המקרא למטרת עיצוב עקרון המידה כנגד מידה . שתי טענות מרכזיות יעמדו במוקד הספר : הטענה הראשונה היא שבצד מקרים רבים בהם קיימת התאמה מלאה בין המעשה ובין גמולו ( לדוגמה : ההורג , עונשו שייהרג , ( במקרים רבים אחרים מעצב המספר

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר