פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:207

של התעודה אותה מחלק בית הספר המקומי בסוף הלימודים . נציגי הטכניון והאוניברסיטאות , המקיימים מגע שוטף עם בתי הספר העיוניים והמקצועיים הטובים , אינם מגיעים לבתי ספר בפריפריה לספר מה דרישותיהם ולהמליץ מה ללמוד . הנהלות בתי הספר המקומיים גם הן לא עושות זאת , לרוב . בוגרי אוניברסיטה מקומיים שיוכלו לשמש כמקור אינפורמציה הם מעטים , כאמור , ורבים מהם אף לא חוזרים לגור בשכונתם המקורית . בשכונות ובעיירות הפיתוח , מי שרוצה ללמוד לקראת בגרות חייב במקרים רבים לעבור ללמוד בפנימייה רחוקה — בדומה לתלמידיו של בית הספר הנוצרי אל מוטראן , שפגשנו בפרק הקודם , הבאים מ 50 כפרים ערביים שונים — או להרחיק נסוע מן הבית , במסגרת האינטגרציה . מסלול לימודים טוב , שעבור צעירי וצעירות השכונות המבוססות פירושו מעבר מבית הספר היסודי המקומי לתיכון המקומי ולאוניברסיטה — הקרובה גם היא לתושבי צפון תל אביב , הכרמל בחיפה ושכונות רחביה ובית הכרם בירושלים — פירושו התנתקות מן הבית , מן השכונה ומן הסביבה התומכת , ומעבר לעולם זר ומנוכר . אך מעבר לכל אלה פועלת גם מערכת מיון מסועפת ומשומנת , אשר אינה מותירה את הדברים ליד המקרה . מלאכת המיון העיקרית נעשית בידי המורות , שרובן מגיעות לבתי הספר בשכונות ובעיירות הפיתוח כשציפיותיהן מן התלמידים והתלמידות שם נמוכות ביותר . במחקר שערכו מינקוביץ , דיוויס ובאשי על ההישגים הלימודיים של בית הספר היסודי בישראל הם ביקשו ממחנכים אשר חלק , לפחות , מתלמידיהם מוגדרים כ"טעוני טיפוח , " לומר מה סיכויי תלמידים אלה להמשיך את לימודיהם בבית ספר תיכון עיוני , עד לקבלת תעודת בגרות : רק רבע מן הנשאלים ציפו להישג שכזה אצל 50 % או יותר מכלל התלמידים ה"טעונים טיפוח , " ורק 4 % סברו שסיכוי כזה צפוי לרוב התלמידים הללו ( מינקוביץ , דיוויס , באשי , . ( 137 : 1980 החוקרים לא הסתפקו בשאלה זו והוסיפו עליה עוד אחת , והיא : והיה וינתנו לתלמידים אלה תנאי חינוך משופרים — העלאת רמת המורים , שיפור דרכי ההוראה , התאמת תכנית הלימודים , הקדשת תשומת לב אישית לתלמידים , וכו' —מה שיעורי ההצלחה הצפויים אז ? כ 60 % מכלל המחנכים עדיין סברו שגם בתנאים משופרים אלה לא יותר מ 50 % > מן התלמידים טעוני הטיפוח יגיעו לבגרות , ורק 10 % סברו כי רוב התלמידים הללו יוכלו להגיע לכך ( שם . ( 137 : מחקרים שנערכו בידי אנתרופולוגים בשיטת התצפית המשתתפת , כלומר , כשהם ישובים בכיתות , משוחחים עם המורות ועוקבים אחר התנהגותן

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר