פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:157

היה להציגה כ"פרוייקט לאומי , " מן הסוג שפוליטיקאים אוהבים ! תקציבים , מבנים , נאומים , דיווח שנתי על קצב ההתקדמות —ותחזית ורודה , אף כי מעורפלת מאוד , של מיזוג מלא . אך מעבר לכל אלה היו לאינטגרציה שני יתרונות נוספים : ראשית , אפשר היה באמצעותה להשקיט את ההורים והפעילים בשכונות ובעיירות הפיתוח , בלי הזדקקות לכיסוי ממשי ; ודבר שני , לאינטגרציה קשה להתנגד , משום שהמתנגד נתפס כמי שאינו מעוניין בצמצום הפערים —או , גרוע מכך , כמי שקורא להקמתם של בתי ספר מזרחיים עצמאיים , ובכך מאיים על "שלמות העם . " לפני למעלה מאלפיים שנה ביקש אפלטון היווני להקים רפובליקה אידיאלית . כיון שהוא עצמו היה פילוסוף , היה ברור לו כי הפילוסופים הם אלה שצריכים לשלוט בה . כן היה ברור לו שהרפובליקה שלו זקוקה לאנשי צבא ולעובדים , וכי שתי קבוצות אלה תהיינה פחותות בדרגתן החברתית מקבוצת הפילוסופים . השאלה הגדולה , אמר אפלטון , היא כיצד לשכנע את אזרחי המדינה לעשות איש איש את עבודתו הוא , מבלי שיתעוררו אצלם ספקות בדבר אידיאליותה של הרפובליקה . הפתרון שמצא היה פשוט : נמכור לאנשים מיתוס . נספר להם , אמר , שבני האדם , כמוהם כעצמי הטבע , עשויים מחומרים שונים —והרי מן הנודעות הוא שכל חומר ערכו שונה מזה של אחרים . הפילוסופים הם אנשים המשולים לזהב , שאין עוררין על כך שמקומו בראש טבלת הערך ; הלוחמים הם אנשים המשולים לכסף , שכידוע נופל ערכו מזה של הזהב ; ואילו העובדים הם אנשים המשולים לברזל—שגם ילד ידע כי ערכו נמוך . כך , אמר אפלטון , יעשו אזרחי הרפובליקה איש איש את מלאכתו , וכל אחד יהיה שמח בחלקו . אפלטון הישראלי נזקק לאמצעים פשוטים עוד יותר : קח ילדים , חלק אותם לשלוש הקבצות , ספר להם ולהוריהם כי מדובר ב"רמות" שונות , הוסף לכך עוד מיתוס קטנטן —שאפשר להתאמץ ולעבור מרמה לרמה —ותקבל חברה שלמה בה כל אחד צועד במסלולו , מבלי שיעלו בלבו הרהורים כלשהם בדבר צדקת השיטה . הרפורמה הופעלה גם בבתי הספר הערביים , אך באופן חלקי עוד יותר . ב 1980 היו 25 חטיבות ביניים , ובהם 14 , 801 תלמידים ותלמידות , שהיוו כשליש מכלל בני ובנות הגיל ( צרצור , ; 506 : 1985 באשי , קהאן ודיוויס , . ( 11 : 1981 ההחלטה על החלת הרפורמה בבתי ספר ערביים מלמדת על השניות המציינת כה רבות מפעולות מערכת החינוך ביחס לערבים : בעוד שהשיקולים המרכזיים המנחים אותה נובעים מן המבנה המעמדי עדתי הפנים יהודי , החקיקה נושאת אופי אוניברסאלי , ואזי יש לקיימה , גם אם

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר