פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:61

אותה הגישה , אותן השעות , אותה הרוח ואותה אוירה , ובמידת האפשר תכנית למודים דומה . במידה שהנהגנו את השיטה הזאת הצלחנו —אמנם ההתחלות היו כמעט תמיד מלוות התנגדויות מצד הערבים , אבל בסופו של דבר הודו לנו . בדרך זו אפשר לקוות לא רק לקרב את הערבים שלנו אלינו כי אם גם להרחיק אותם מהעולם הערבי המקיף אותם . והנה הרצה לפני ד"ר הירשברג את השקפתו המיוסדת על גישה שונה לגמרי . הוא גורס שצריך לחזור בנו מהרעיון של מיעוט ערבי , וצריך להביט עליהם כעל אזרחים ישראלים בני דתות ועדות שונות כגון מוסלמים , נוצרים לכתותיהם , דרוזים , צ'רקסים , יונים , ארמנים ולא סתם ערבים . הוא אומר שהדרוזים טוענים שאינם ערבים . הצ'רקסים ודאי שאינם ערבים , ולגמרי לא מובן מאליו שיש ללמד אותם ערבית . במלים אחרות , אין לפנינו בעיה אחת של ערבים אלא בעיות של עדות ואומות שונות , ועלינו לפתור אותן כל אחת לחוד ולהדגיש ולפתח את הנגודים שבין הסוגים השונים ולמעט את הערביות שלהם . בדרך זו הם ישכחו שהם ערבים וידעו שהם ישראלים ממינים שונים ... אינני יודע אם אני כבר מוכן לקבל את דעתו של ד"ר הירשברג ואינני יודע כמובן אם ובאיזו מידה שיטתו עלולה להצליח , אם היא תתקבל על דעת הממשלה , אבל עכ"פ יש לבחון את גישתו כשם שיש לבחון את גישתי שציינתי לעיל וכל גישה אחרת שתוצע . ולאחר שהממשלה תחליט מה שתחליט יוכל כל אחד מאתנו האחראי לשטח מסוים לתכנן שיטות , לבצע הלכה למעשה את הקו המדיני שיוחלט עליו , בלי סתירה בין מעשהו למעשה חברו " ... > ג 1733 / תיק . ( 145 הגורם שקבע יותר מכל את מסגרת התפתחותו של החינוך הערבי היתה ההפרדה בין התלמידים הערבים והיהודים . לכאורה , היתה ההפרדה בין הילדים והילדות בני שני העמים המשך ישיר של המצב ששרר בתקופת המנדט הבריטי . ואולם בפועל היתה להפרדה עתה משמעות שונה , שכן בתקופת המנדט ההפרדה שהתקיימה היתה הפרדה בין מערכת חינוך ערבית , שהיתה מערכת ממשלתית שנהנתה מחסותו ומשירותיו של מנגנון המדינה המנדטורי בריטי , ובין מערכת חינוך יהודית , שהיתה פרטית ונהנתה ממימון וסיוע של גופים פרטיים חיצוניים , כגון ההסתדרות הציונית ומערכות חינוך יהודיות באירופה . עתה , לעומת זאת , הפכה המערכת הפרטית לשעבר לשליטה על מנגנון המדינה , ואילו המערכת הממשלתית לשעבר היתה למערכת חינוך של מיעוט , התלויה לכל צרכיה במנגנון המדינה החדש . בעוד שבתקופת המנדט איפשרה ההפרדה התפתחות עצמאית של שתי מערכות לאומיות , הרי שעתה היתה משמעותה של ההפרדה השארתה של מערכת החינוך הערבי "מחוץ לגדר , " כאשר הלאום השליט משתמש במנגנון המדינה כדי לבסס את מערכת החינוך שלו , בעוד שמערכת החינוך

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר