קמיעות לחשים והשבעות ברפואה העממית בקרב הבדווים בנגב ובסיני

עמוד:6

הקדמה : קמיעות ומשמעותם השימוש בקמיעות רווח בכל התרבויות כמעט , והאמונה בכוחם ידועה למן שחר ההיסטוריה ועד ימינו . מיוחסים להם סגולות מרפא נגד מחלות , מקרי נכות ושיגעון , וחשוב לא פחות - הגנה על הפרט והקהילה : הרחקת סכנות ופורענות , הגנה מעין רעה , הכנעת אויבים ומזיקים , הגנה על הבית והרחקת פחדים , בעיקר פחד מן הבלתי נודע . לקמיעות שימוש חשוב בתחום האישי , כמו ביחסים שבינו לבינה - מציאת ובחירת בן זוג מתאים , ריפוי עקרות ואין אונות , הבטחת פריון ולידת בנים זכרים , שמירה על שלום בית ושיפור מעמדו של הפרט , פרנסתו ויחסיו עם הסביבה . לקמיע מגוון צורות ואופני הכנה . בדרך כלל זהו חפץ קטן הנישא על הגוף או מוחזק בקרבתו . ואכן , המילה העברית יקמיעי באה מן הפועל הארמי 'קמע / שהוראתו לקשור , לכרוך או לענוד - והכוונה היא לקשירת עצם כלשהו על הגוף ( למשל , "מעשה באשה אחת שנישאת לחבר והיתה קומעת על ידו תפליך , תוספתא דמאי ב יז . ( שני סוגי קמיעות עיקריים התפתחו בתרבויות השונות - קמיעות מהטבע וקמיעות מעשי ידי אדם . על הסוג הראשון נמנים חומרים שנלקחו ישירות מהטבע - חי , צומח ודומם . קמיעות מהחי מקורן באמונה שכוחם של בעלי החיים יעברו לאדם העונד אותם - ניבים של בעלי חיים חזקים , כגון דוב או זאב , שימשו להגנה או לכוח גברא , ציפורניים של בעלי חיים לחיזוק אומץ הלב , נוצות למהירות או לראיה חדה . משמעויות דומות נועדו לעתים גם לאברים מגוף האדם - עצמות שונות או גולגולת , ערלת תינוק , שרידי אנשים שמתו באופן לא טבעי , שרידי קדושים ( כגון , 'שערה מזקנו של מוחמר . ( ' מעולם הצומח ניתן להזכיר את הדודאים , המשמשים כבר במקרא ( בר' ל , יד-טז ) ובתרבויות אחרות לפוריות . צמח הרוטה או פיגם נועד להגנה , זרעוני חמצה ' ) חומוס ( ' לשמירה על הבית , ושום להרחקת מזיקים ועין הרע . בתחום הדומם יש להזכיר בעיקר אבני חן , אבנים טובות ומינרלים שונים ( פנינה , מרגלית , יהלום , רובין אדום , ספיר כחול , וכד . ( ' אבני החן משכו את עין האדם כבר מזמנים קדומים בשל שלל צבעיהן וזוהרן , יופיין המיוחד ונדירותן , ויוחסו להן , על כן , בתרבויות שונות תכונות מאגיות וסגולות מרפא . בקמיעות מעשה ידי אדם , באים לידי ביטוי אמונות עממיות רבות המצביעות על עולם המושגים של יוצריהם והמשתמשים בהם . ניתן לחלק סוג זה לשתי קטגוריות . בראשונה עומדים עדיים ותכשיטי גוף : צמידים , עגילים , טבעות , אצעדות , מחרוזות , וכד . ' יש הסוברים שמוצאם של התכשיטים הוא ברצון להגן על העונדים אותם . בו בזמן הקמיע תכשיט נענד על חלקי גוף שונים - מצח , צוואר , חזה , קרסוליים . הוא נועד גם לקישוט ומצביע על מעמד כלכלי וחברתי . בקטגוריה זו נכללים גם חפצי נוי פיסוליים להגנה , כגון פסלוני אלים , מלאכים או דמויות בעלי חיים ( כמו הדג

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר