ירושלים כעיר מקודשת לשלוש הדתות

עמוד:9

ירושלים כעיר מקודשת לשלוש הדתות ר . י . צבי ורבלובסקי אחת הדרכים שבהן חוותה האנושות את חוויית הקדושה היא בהתייחסות לגורם הזמן ( כלומר , למועדי קודש : ( יש ארצות שנתקדשו בשל הקשר המיוחד של קבוצות אנושיות אליהן , יש מקומות שנתקדשו בשל קיום מסורות והתרחשות מאורעות קדושים ( כגון התגלות אלוהית או מעשי ניסים . ( ערים קדושות , להבדיל ממקומות קדושים , קדושתן באה להן מסיבות שונות ומגוונות ; התרחשויות מיוחדות ונסיבות היסטוריות , מציאות קוסמית מיוחדת או מסורות מיתולוגיות , לעתים קשורה קדושתן לחפץ השוכן בהן , במקרים אחרים הקשר הוא למבנה או לאתר מקודש , כגון מכה , רומא , בנארס שבהודו ועוד , דוגמא מודרנית יכולה לשמש העיר היפנית טנרי , הנחשבת לעיר קדושה , לא רק משום שהיא בנויה מסביב ל"טבור העולם , " אלא גם מפני שהיא מתוכננת לפי "תכנית מגבוה . " במאמר זה נדון בעיר אחת בלבד , שלה נודעת קדושה מיוחדת בשלוש דתות גדולות . ננסה להבין את משמעותה של ירושלים ליהודים , לנוצרים ולמוסלמים , בעבר ובהווה , ולעמוד על ההבדלים בהתייחסותם לירושלים . נתחקה אחר המקורות לקדושה זו , כמו גם אחר מהותה והשלכותיה של קדושת ירושלים לאור הבדלים אלה . נתחיל במסורת המוסלמית , שכן לגביה הנושא הוא מבחינות רבות המאלף ביותר . קדושת ירושלים במסורת המוסלמית היא עובדה , ובמרוצת הזמן נקראה העיר בפשטות "אל קודס" - המקודשת , ואף "אל קודס א שאריפה" - הקדושה האצילה ( בפי נוסעים וסופרים ערבים בימי הביניים , ( כיצד זכתה ירושלים למעמד זה בתודעה ובדת המוסלמית , שכור מחצבתה בדרום מערבו של חצי האי ערב ? כאן החוקר חייב להעיר , כי מה שנראה כעובדה בעיני המוסלמי המאמין , אינו עומד בהכרח במבחן הביקורת ההיסטורית . מבחינה היסטורית צרופה , אין ספק שמוחמד לא ביקר מעולם בירושלים . לעומת זאת נביא האסלאם ותורותיו הושפעו רבות מהמסורות היהודית והנוצרית ( אף שמידת ההשפעה שנויה במחלוקת , ( לא ברור גם מה היה אופיה של אותה יהדות ונצרות שבהן פגש מוחמד בראשית דרכו , כאשר נתגבשו בה עקרונות הדת החדשה . האם היתה זו היהדות המכונה " נורמטיבית , " המוכרת לנו מן הכתובים הקלאסיים של התקופה , או שמא היתה זו יהדות מקומית בעלת אופי כתתי , מה שמתקבל יותר על הדעת . זאת , אם לשפוט לפי הנוסחים המגובבים של מסורות יהודיות , שנשתרבבו בקוראן בשינויים כה רבים בהשוואה למקורות הידועים לנו , והוא הדין לגבי הנצרות . כך או אחרת , אין ספק ,

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר