להדריך סיור: הגליל התחתון כדוגמא ארנון סופר

עמוד:13

להדריך סיור : הגליל התחתון בדוגמא ארנון סופר את ההכנה לסיור יש להתחיל בשלוש שאלות : . K מי הקהל ? ב . מה מטרת הסיור ? ג . כיצד מוציאים לפועל את הסיור ? נדון בשלוש שאלות אלה ונשלב דוגמאות , בעיקר מסיור בגליל התחתון . מי הקהל ? זוהי שאלה מכרעת שתכתיב את התשובות לשתי השאלות הנוספות . אפשר להציג את סוגי הקהל על ציר שבקצהו האחד קבוצת אנשי מקצוע היוצאים לסיור לימודי בתחום עיסוקם , ובקצהו השני "עמך , " אנשים לא משכילים , היוצאים לטיול בנסיעה וישמחו לשמוע על מה שנראה לצידי הדרך . בין שניהם נמצא רוב רובו של הציבור , קהלים משכילים , היוצאים לסיור לשם הרחבת ידיעותיהם בנושאים שאינם בתחום עיסוקם . קהל זה הוא הצרכן העיקרי של חברות התיירות ושל קבוצות חובבי הטבע וידיעת הארץ , ובו הולך וגדל במהירות מספרם של הגימלאים מהמעמד הבינוני . קהל זה כבר סייר בחלקי עולם שונים , וקנה כבר את כל ה'מציאות . ' הם סקרנים ומעונינים ללמוד ולהשכיל ושמחים לבקר במקומות לא שיגרתיים , בארץ או בעולם . במאמר זה נתייחס לקהל זה , המרכיב את רוב קבוצות המטיילים . כאמור , זו קבוצה סקרנית ויודעת לשאול . רבים מגיעים לסיור לאחר שהכינו עצמם במידה זו או אחרת , והם מצפים שהמדריך יוסיף על הידע המצוי בספרי ההדרכה הרגילים . מה מטרת הסיור ? על המדריך לברר את הרכב הקבוצה המודרכת ועל פיה להחליט כיצד להכין את הסיור : האם יכלול הסיור נושאים מגוונים , דוגמת ערים , מרחב פתוח , ארכיאולוגיה , בוטניקה , או שמא יתמקד בנושאים בודדים , או אפילו בנושא בודד ? לעתים המדריך מחויב לכותרת שתחתה נמכר הסיור לציבור : "פריחה בגליל , " או " חפירות חדשות בירושלים . " במקרים אחרים בידי המדריך החופש להחליט על גישת הסיור ומטרותיו , מתוך מספר גישות / מטרות מקובלות . ברצוני להתייחס לאפשרות השניה . גישת הסיור יכולה להיות גישת ידיעת הארץ , שיש הקוראים לה 'הסיור הקלאסי , ' או גישה רגיונלית ( מבית מדרשה של הגיאוגרפיה , ( הדרכה תוך הדגשת נושא מרכזי אחד ( לפי בקשת הקבוצה או לפי אופיו של האזור המסויר או משיקולים מתודולוגיים , ( או הדרכה בגישת הלימודים האזוריים . ( Area Studies )

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר